Sv: Cambridgekuren
Et av problemene med pulverkurer er at man ofte mister muskelmasse. Vekta går nedover på slike kurer, men dessverre er det ikke bare fettet som forsvinner, kroppen mister også muskelmasse. Siden musklene er viktig for forbrenninga er dette med på å gjøre det lettere å gå opp i vekt etter kuren.
I tillegg vil et så lavt energiinntak som det er i pulverkurene gjøre at kroppen innstiller seg på sparebluss for å spare energi. Selvsagt kan man prøve å øke den fysiske aktiviteten for å motvirke at kroppen kommer i "sparemodus", men det er jammen meg ikke lett når en lever på så lite energi. De gangene jeg har prøvd pulverkurer har jeg blitt fryktelig trøtt og all bevegelse føles som et ork.
Robert snakker om at det er viktig med oppfølging i forbindelse med Cambridge-kuren. Men hvor god oppfølging får de som bruker Cambridge? Og hva slags kvalifikasjoner har de som skal følge opp slankerne? Siden jeg selv studerer ernæring ser jeg hvor komplisert dette er, og at det er viktig å huske på at mat og følelser henger tett sammen. I denne sammenhengen syners jeg det er veldig bra at Fedon Lindberg stiller som krav til sine kursholdere at de må ha en helsefaglig utdanning.
|