Fibromyalgi?
Jeg har tidligere spurt i forumet her ang. ME, og fikk masse god informasjon og linker om tilstanden. Nå prøver jeg på nytt, denne gangen ang. Fibromyalgi.
For å repetere litt, så har jeg lenge slitt med leddsmerter som flytter seg rundt i kroppen. Dette har vært mer eller mindre konstant siden påske. Jeg var for ca. 14 dager siden hos revmatolog. Han kunne konstatere at jeg IKKE hadde noen revmatiske lidelser, noe som helt klart var en positiv tilbakemelding. Jeg spurte om han kunne gi meg noen råd om hva jeg bør sjekke ut videre, det hadde han ikke.
Så i dag var jeg hos min fastlege, og det ble et skikkelig slag i ansiktet. Hun hadde "medfølelse" og "skulle ønske hun kunne hjelpe", men ga meg absolutt ingen tips eller hjelp til hva jeg skal gjøre videre. Bare at "mange lever med slike smerter" og "kanskje du blir bra og kanskje ikke, og nå må jeg neste avslutte fordi neste pasient står og venter"... 
Jeg leste mye om ME i linkene jeg fant, men i dag begynte jeg å søke ang. fibromyalgi - og da jeg leste om symptomer, ble jeg helt kald. Det var akkurat som å lese om hvordan jeg har det. I mye større grad enn jeg kunne kjenne igjen ang. ME.
Men - hva gjør jeg nå? Jeg har en fastlege som ikke har tenkt å følge meg opp, jeg spurte henne ang f.eks. fibromyalgi, men hun mente at det var jo ingen diagnose og bla-bla-bla...
Når jeg leser om fibromyalgi, ser jeg at det finnes en mulighet til å få en diagnose basert på at man sjekker punkter på kroppen (og ser på tidligere sykehistorie). Men hvem gjør dette? Spesial-leger eller fastleger?
Er det noen som kan gi meg et godt råd for hvordan jeg bør ta dette videre? Jeg ønsker å få avkreftet/bekreftet om det jeg har kan være fibromyalgi.
På forhånd takk!
Krissi
|