Sv: Hvor mange g karbo er det i bønner når man skyller av den sukkerholdige laken?
Opprinnelig lagt inn av Kanutten, her.
Litt uenig med Nille der. For hvis bønnene ligger i en lake som har MER karber enn selve bønnene, vil karber pr 100 gram "gjenværende" i boksen gå NED hvis laken skyldes bort. Er det MINDRE karber i laken vil antall karber pr 100 gram innhold i boksen øke. For det står jo ikke alltid hvor mange karber det er i væsken og hvor mange karber det er i bønnene. Det står ofte det totale antall karber på 100 gram. Liksom snittet av innholdet.
Teoretisk skjønner jeg hva du mener, men det er ikke riktig. Og du gjør det nå fryktelig vanskelig da ! Du forutsetter at bønnene har et karbetall (f.eks. 9) og laken et annet (f.eks. 5). I praksis funker det ikke slik - siden det ikke er "snittet av innholdet" som regnes og oppgis utenpå. Akkurat det er en viktig forskjell. I dette tifellet vil det alltid være 9 som oppgis.
Fordi:
Karber er i følge EU-standard alltid - og uten unntak - oppgitt pr 100 gram "spiselig vare" - (eller pr porsjon med angitt porsjonsstørrelse). Dvs. er det i f.eks. bønner i lake er det bønnene i boksen (bønner nødvendigvis gjennomtrukket med lake- siden de ikke er hermtisk innpakket en og en oppi laken) som inneholder f.eks. 9 gram - om det er det tallet som er oppgitt utenpå. I de fleste tilfelle er ikke laken regnet som "spiselig vare" da det står på at den skal skylles av. Det er uansett karbetallet står på boksen som skal regnes når en teller karber. Det kan aldri være mer karber i boksen enn det som står utenpå. Er det forskjellige typer grønnsaker i en blanding er det et snitt som oppgis, men der er som regel alt "spiselig vare". På varer som består av to ingredienser der begge er spiselige men med letthet kan skylles (f.eks. bønner i tomatsaus) pleier som regel begge verdier oppgis. (Altså egen for saus og egen for bønner). Men som spiselig vare regner man totalen av sausen og bønnene siden man ikke pleier å skylle av tomatsausen på bønner i tomatsaus. Her kan din teori komme inn, men som sagt - er det merket slik det skal, skal det være spesifisert.
Med mindre en har et laboratorie med nødvendig utstyr tilgjengelig/i huset som kan måle nøyaktig innhold bønnene med/uten lake - eller evt. andre varer man spiser, er det dette ovenfor som om gjelder. Det har jeg for sikkerhets skyld sjekket med Statens Næringsmiddeltilsyn, som forøvrig lurte på om jeg var riktig vel bevart... De SA det ikke men de trodde det var en telefonspøk.....
Mitt råd er uansett å IKKE overkomplisere og heller akseptere tallet som står på boksen.