Sv: Gravid
Ikke morro med sånne blodtrykksfall, Iset!
Jeg hadde en nestenbesvimelsesepisode i forrige svangerskap. Sto i kassa-kø og hadde lagt oppå alle varene. Så måtte jeg bare sette meg rett ned mens køen hopet seg opp bak meg..... Fikk stotret frem at det gikk over og at jeg var gravid. Det gikk heldigvis over, og jeg fikk betalt og kom meg hjem etter litt. Hadde heldigvis ikke med meg eldstemann da. Nå kan jeg flire litt av det, men det var ekkelt når det sto på. Har ikke hatt noen slike anfall dette svangerskapet heldigvis.
Håper svimmelheten din gir seg etterhvert, Iset. den gjør gjerne det, tror det er vanlig at blodtrykket går noe opp mot slutten, og da slipper du også å bli svimmel. Du kan i hvertfall trøste deg med at babyen har det best når ditt blodtrykk er lavt, men det har du sikkert fått høre?
Og ang. kosthold og benytte sjansen til å kose seg ekstra - jeg er helt enig - man bør tvert imot forsøke å ha et mest mulig sunt kosthold, men det er nok ikke alle som kobler hva vi putter i oss med helse verken for en selv eller barnet. Men det er ikke like lett å gjennomføre i praksis hvis en føler seg uvel og kvalm og finner ut at karbomat holder kvalmen i sjakk, f.eks. Jeg erfarte stort sett motsatt, at hvis jeg spiste sunt, så var jeg også mindre uvel (har likevel klart å bli rundere da.... , men ingen grunn til bekymring).