Vis enkelt innlegg
Gammel 29-11-07, 01:43   #6
0,1 tonn
Juniormedlem

Medlem siden: Sep 2007
Alder: 52
0,1 tonn er ny på veien

Sv: Trenger litt veileding

Hei du!

Villle bare skrive et par ord, fordi jeg kjente meg veldig igjen i innlegget ditt.

Kjøpte Skaldeman-boka for snart to år siden. (Leste halve boka samme kveld, kasta alt som kunne minne om karbohydrater ut av skapene og ned i søpla, og satte igang med kostholdet neste morgen)
Veide da ca 120 kg (182cm), og trengte å kvitte meg med en god del kilo.
Har kommet meg ned under 100 kg nå, og syns såklart det er deilig.(Har hatt perioder hvor jeg ikke har vært spesielt flink..)

Meeen, nok om meg...

Du burde være litt nøye i begynnelsen med å finne ut hva du kan spise. (F.eks. er det litt forskjell på karb-innholdet i ulike grønnsaker.) Men etterhvert blir du komfortabel med hva kostholdet bør bestå av, og da trenger du ikke telle eller veie så mye. Men vær uansett nøye med å lese på varene du kjøper (gjerne FØR du kjøper dem). En god regel kan være å la være å kjøpe noe hvor det ikke står oppført næringsinnholdet.
Vær oppmerksom på at noen opplever mindre vektnedgang ved inntak av bl.a. meieriprodukter og søtstoff. Dette kan du finne ut av etterhvert som du ser hvordan vekta utvikler seg.

Her er noe av det jeg ofte spiser:
-Omelett og bacon til frokost. (fløte og ost gjør omeletten mektig og mettende)
-Kjøttkaker av medisterdeig, kjøttdeig, egg, løk og krydder (perfekt som lunsjmat på jobben, særlig hvis du har en mikro. Her kan man også ha på ost)
-Ribbe. Steker et stort stykke, og spiser det bare som det er. Og restene varer jo gjerne noen dager. (Kjøp ribbe nå som det er billig, og fyll opp frysern!!!)
-Løvstek er nesten rent kjøtt. Kan kombineres med diverse tilbehør
-Pizza uten bunn. Hvorfor ikke spise alt det som er digg på en pizza, og bare dr*te i pizzabunnen? Du kommer langt med kjøttdeig, first price tacosaus, ost og krydder.
-Koteletter kan man ofte finne på tilbud. Fyll opp frysern!!
-Kyllinglår (varme) fra kjøttdisken har redda meg maaaaaaange ganger når jeg har vært langt hjemmefra, og ikke har vært så flink til å planlegge. (Nå har noen butikker også varme ribbebiter i disken....)

Et par generelle tips:

-Et kosthold som dette krever litt planlegging. Det er viktig å ha ting på plass FØR du blir sulten. Ting du kan steke eller varme opp kjapt kan være smart å ha lett tilgjengelig.

-Ha øynene åpne for hva som er på tilbud, og vær prisbesvisst. Et kosthold med mye kjøtt kan være dyrt. Det finnes f.eks ørten forskjellige typer bacon. Jeg liker Skogsbacon(bl.a. hos Kiwi, ca 130 kr/kg), Fjordbacon (hos Rema1000, ca 100 kr/kg) og en variant fra Slakter'n (på Meny) som også er ganske rimelig.
Bor du langt øst i landet, sparer du såklart endel på å dra over grensa..

-Ikke ha for store forhåpninger om å RASE ned i vekt. Kroppen VIL stoppe opp på et tidspunkt for å stabilisere deg litt. Når det skjer, er det viktig å ikke miste trua på at du spiser riktig. Det er bare kroppen som stritter litt imot. I begynnelsen satte jeg meg mål som f.eks "ned 10 kg før 1.juli". Det slutta jeg med etterhvert, for tempoet kan variere ganske mye uten at du nødvendigvis gjør noe feil.
Jeg har et endelig mål jeg vil oppnå, men det viktigste er å komme dit, og ikke NÅR jeg kommer dit.
Hvis du går ned 3 kg en uke, betyr det temmelig sikkert at du IKKE kommer til å gå ned 30 de neste 10 ukene, hvis du skjønner hva jeg mener.

-Få i deg MASSE meierismør !!!!!!!!

Detta ble et langt innlegg, men håper du kan bruke noen av tipsene mine. Skal komme med fler hvis det dukker opp i hukommelsen

0,1 tonn er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo / Skaldeman Svar med sitat