Vis enkelt innlegg
Gammel 02-12-07, 17:41   #21
Pc-snuppa
Medlem

Pc-snuppa sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Akershus et sted
Alder: 53
Pc-snuppa er virkelig snillPc-snuppa er virkelig snillPc-snuppa er virkelig snillPc-snuppa er virkelig snill

Sv: Sorbitol - like ille som sukker?

Opprinnelig lagt inn av Bee, her.

Farsken altså....Jaja, jeg har da heldigvis laget litt marsipan selv da.

(men den varer jo ikke evig, og å skålde 500 gram mandler til, det gidder jeg ikke. )

DET skjønner jeg veldig godt!!! Jeg gjorde et testforsøk m marsipan tidligere i uken. Da bare malte jeg opp mandler uten og skålde de eller tørke de først og laget marsipan av det, sammen med splenda og tragant. UHHHHHHHHHH-MMMMMMMMMM sier jeg bare! Det var kjempegodt! Smakte litt mer av den liksom. Jeg tok opp i litt ekstra eggevitte oppi og bittelitt vann til jeg så det ble passe, for den trakk litt mere fuktighet til seg pga av skallene. Kan anbefales når man ikke orker og skålde dem. Fargen blir jo mørk da, men jeg bryr meg ikke om det. Tok halvparten tilside og stekte det i ovnen i 8 min. på 180 grader. Ble kjempegode "kransekakestenger" til kaffen. Kan sikkert smelte mørk sjokolade og pynte med også. Dette skal jeg gjøre flere ganger! Bare et lite tips hvis du har lyst til og prøve noe annet som avveksling

Ps. Jeg pleier og ta oppi malte mandlene og ha de oppi en sil (stor) og sile de før jeg lager marsipanen, slik at de grøvste kornene blir tilbake. Da blir marsipanen smidig og seig uten større klumper. Jeg tar vare på den mandel "sanden" som ligger tilbake i silen og bruker det som strøssel på bakst eller pynt på kaker.
Men dette er jo smak og behag da
Klems

Lavkarbo har gitt meg livet tilbake igjen!
Pc-snuppa er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins :-) Svar med sitat