Sv: Sorbitol - like ille som sukker?
Opprinnelig lagt inn av photobscura, her.
Finnes ferdig skåldede mandler å kjøpe også. For de som bor i Oslo har jeg sett store poser til en billig penge på Sultan!
Takk for gode tips, PC-snuppa!
Stakkars meg som er syk har nytt litt for godt av Atkins og Cavailers produkter, og søtsuget er kommet litt på plass igjen. Sukk...
Å være syk er kjedelig! GOD BEDRING Photobskura
Ferdig skoldede mandler? Hørtes VELDIG kjekt ut! Skal se om de er og få kjøpt her jeg er. Litt langt og kjøre en hel time en vei for og kjøpe dem i oslo...
Bare hyggelig å dele med dere her inne. Liksom ikke så morsomt og sitte for seg selv og ikke dele av noe kanskje andre kan ha nytte eller glede av. Hadde vært et fattig forum hvis ingen her hadde delt av sin erfaring eller av sine tips. Men dette forumet er så generøst at det er en fryyyyyyd
Når det gjelder søtsug, så vet jeg desverre av erfaring at den kan komme fort tilbake (been there, done that ja...) Men oppdaget at det er lettere (for meg i allefall) og holde under kontroll hvis jeg holder meg til hjemmelagede ting m splenda i stedet for alle sjokoladene og snopet fra Cavalier. Så når jeg skal kose meg lager jeg sjokoladeboller (de med smør...uhhhmmm...), kransekakestenger og marsipan. Og hvis jeg skal spise litt sjokolade, holder jeg meg til pitteliten bit møøøørk sjokolade (70 eller 86 %. Mørkere enn det og jeg kan likeså ta en spiseskje tørr kakao...hihi, men det er jo smak og behag da )
Holder i masse-lassevis for meg. Nyter biten og er veldig fornøyd etterpå. Det er så lite sukker i den at det har gått fint for min del i allefall. Og magen holder seg i knusende ro...
Etter og ha kuttet ut alt av pastiller og tyggegummi med sorbitol og aspartam i, og annet dill, Cavaliersjokolader, og snop er jeg blitt veldig vàr for søtt. Bruker færre suketter i teen (èn er nok), blir for søtt. Skulle smake på den sukkerfrie vaniljeisen til Diplom (..?) Den ble ALT for søt for meg nå. Har spist den tidligere og likt den, men nå..... aldri mer... Og dette har jeg merket SPESIELT etter og ha kuttet fullstendig ut sorbitol! Tidligere tok jeg pastiller eller tyggegummi med det i og tenkte, pytt, det er da så lite i det. Men for meg har det gjort enorm forskjell, og det hadde jeg faktisk ikke trodd! Prøvde og gjeninnføre det som en test på om det var tilfeldig, men etter få dager merket jeg at nei, det var ikke tilfeldig. Følte det klusset så mye med mitt blodsukker at jeg måtte bare slutte m alt som inneholdt det. Etter en stund igjen bedret ting seg. Jeg regner med at det er kanskje på grunn av insulinresistensen og pcos-trøbbelet mitt (hormoooooooner på bærtur) som gjør at kanskje jeg er ekstra følsomt for det. Andre reagerer kanskje ikke slik på det, og det er jo kjempebra for dem. Men selv må jeg altså holde meg vekk fra det. Og det går bare bra Stiller meg egentlig undrende til at jeg skal reagere slik på sorbitol og at det klusser sånn med systemet mitt, mens jeg kan ta en bit mørk sjokolade uten at jeg får problemer av det... Men den er så mørk at den er vel snillere enn sorbitolen...
En godtegris har jeg alltid vært...
Jaja, nei, nå skal jeg ikke kjede dere mer om dette emnet.
Nå skal jeg lage meg en god kopp te. Med EN sukett.
Ha en strålende mandag folkens
Klems