Sv: Hva nå?
Opprinnelig lagt inn av sea4me, her.
Hei,
Jeg har nå gått på Atkins i 3 mnd. Mitt mål (-23 kg) er snart nådd (-19 nå).
Jeg begynner derfor mer og mer å tenke på hva som skjer når målet er nådd.
Jeg kunne tenke meg å gå tilbake til et helt "vanlig" kosthold. Spiste masse sjokolade, brus +++ før. Dette vil jeg selvfølgelig endre, men vanlig mat i normale mengder burde vel kunne gå.
Er det nødvendig med en gradvis omlegging til karbo mat eller er det greit å bytte helt om uten noe spesielle ting i tankene.
Har tross alt lært litt om kroppen og forbrenning så jeg vil også fremover fokusere på inntak av karbo, men da i form av litt mindre brød, sukker og poteter. Og ikke slik at jeg teller karbo'ene.
Noen som kan hjelpe ?
Sitat:
Når det gjelder hvorfor jeg faktisk kan tenke meg en annen type kosthold må det vel være flere enn meg som synes at det vil være greit å kunne spise samme mat som resten av familien uten at denne må spesialtilpasses mine behov eller at hele familien skal Atkins konverteres.
Ellers er det ikke sånn at man må legge på seg alle kiloene igjen før man ser at det bærer galt avsted. Mener at det i Atkins boka står at vektoppfølging er viktig og at man ikke skal tillate at vekten sklir for langt før man tar seg inn igjen, med induksjon om nødvendig.
Det er vel kanskje heller ikke slik at min definisjon på et normalt "karbo moderert" kosthold nødvendigvis ligger så langt unna det som predikes som vedvarende Atkins.
Uansett hva jeg ender opp med av kosthold vil fokus på å holde vekta nede være på topp.
Forøvrig lurer jeg litt på om man i et forum som dette har lett for å bli litt for fokusert på at lavkarbo er det eneste saliggjørende (at det er kjempebra for å redusere vekt er jeg den første til å skrive under på). Jada, jeg vet at jeg banner i kirka nå, men litt takhøyde må man vel ha. Og debattene ville vel blitt kjedelige dersom alle skulle mene det samme hele tiden.
Ellers må jeg takke for et flott forum der det er mange kunnskapsrike og engasjerte mennesker. Også takk for all oppmuntring underveis.
Hvis jeg ikke husker feil så skulle man gå tilbake til induksjonen hvis vekta økte med mer enn 2 kg. I mitt tilfelle så ville det betydd tilbake til induksjon ca hver 14 dag. Vi er alle forskjellige, men det er to ting som ofte "vekkes" når karbo inntaket blir for høyt nemlig sulten og/eller søthungeren. Jeg husker meget godt at jeg syntes det var så enkelt å gå ned på Atkins at det umulig kunne være så farlig å gå opp noen kilo, det var jo bare å starte på dietten igjen. Vel jeg la på meg minst 12 kilo og fikk diabetes før jeg nå startet dietten igjen. Det er mye vanskeligere å bli kvitt kiloene denne gangen. Jeg gikk fra Atkins kosthold til et BB kosthold for bygging av muskler, men jeg vokste ingen andre steder enn rundt magen. Dog så er det ingen som kan fortelle deg hvor høyt ditt karbo inntak kan være før du begynner å legge på deg. Innfør gradvis mer karbo ,men husk å gi deg med engang du merker at vekta går opp eller at søthungeren eller sulten blir vekket.