Vis enkelt innlegg
Gammel 27-12-07, 19:16   #1
Skrible
Medlem

Skrible sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Skrible har en fantastisk aura rundt segSkrible har en fantastisk aura rundt seg

Hvordan bør jeg begynne å trene?

Hei!

Jada, det nærmer seg nyttår, og alle de fine forsettene har begynt å melde seg. :-) Nei - jeg har hatt lyst til å bli mer aktiv veldig lenge, men det har ikke vært så lett. Deltok på en ordinær spinningtime for et års tid siden - en sånn dette passer for alle!-sak - men så var jeg visst unntaket da. Er ikke så flink til å kjenne på min egen kropp, og fulgte timen som den var lagt opp, i den tro at det ikke kunne være for mye for meg når det sto det ikke kunne være for mye for noen. Det er jo litt morsomt i ettertid; jeg klarte ikke å stå på beina når jeg krabbet av sykkelen, gikk rett i bakken med knærne først på hjemveien, og skumle hevelser som ble sendt til sykehus fordi det lignet blodpropp i etterkant. Så.. en smule feig og demotivert returnerte jeg ikke til det treningssenteret.

Så.. jeg vil, jeg vil, men jeg vet ikke hvordan jeg skal få det til. Nå er det slik at jeg er 20-25 kilo overvektig (ifølge eget skjønn + lindberg-leges konklusjon) har ME, som begrenser min yteevne en del, og så er jeg helt fullstendig utrent. Elendig kondis og ingen muskler og, vel, sånn det er. Daglig aktivitetsnivå er stort sett begrenset til 20-30 minutter spasering; til og fra skole og butikk.

Men, men, jeg vil være sterkere! Jeg vil gå opp trappene til fjerde etasje uten å være utmattet en hel dag etterpå, og jeg vil sove bedre om natten. (Kanskje jeg skulle levert ønskelisten til julenissen istedet for å spare den til nyttår?)

Jeg skal sannsynligvis begynne med lege-oppfulgt diett i januar: er mulig det blir eurodiett til å begynne med. Det betyr at i tillegg til alle tilstedeværende trenings-problemer kommer endret kosthold og ketose. Er det forferdelig dumt å prøve å sette i gang noen form for styrketrening da?

Er også ganske sikker på at det beste for meg vil være trening med oppfølging - jeg vet godt at hvis jeg kjøper en trenings-dvd og tenker at jeg kommer til å gjøre det hjemme, så gjør jeg ikke det.

Dette ble ganske langt - men jeg tror jeg i alle fall har beskrevet mitt utgangspunkt godt nok. Har dere noen tips? Innspill? Treningsstudio er avsindig skummelt og (i hodet mitt) fullt av spretne små mennesker - er det verd det å dra dit og be om begynner-hjelp?

Skrible er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Skjerpings Svar med sitat