Vis enkelt innlegg
Gammel 28-12-07, 23:47   #9
energibunten
Seniormedlem

Medlem siden: Dec 2007
Alder: 54
energibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjent

Sv: Hvordan bør jeg begynne å trene?

Du spør egentlig først og fremst om å bli sterkere. Og å komme i bedre form er også et ønske. Jeg ville ha startet med det første. Det å bli sterkere. Det er her du har mest å hente i starten og det er dette det er enklest å få mest fremgang. Jeg mener at det viktigste for å klare dagliglivet er god nok styrke og deretter litt kondis.

Du bør starte med styrketrening uten vekt. Bare egen kroppsvekt.
Det viktigste for dagliglivet er sterke nok ben, mage og rygg, deretter armer og overkropp. Du blir ikke særlig mye sterkere med utholdenhetstrening og uten styrketrening først er sjansen for skader så mye mye høyere.

Nå er det litt inspirerende å dra på et senter og det er mange maskiner der som gjør at du utfører dem korrekt. Du kan få noen til å vise deg utførelse så er du enda mer sikker. Det går an å første gangen ta veldig liten belastning og utføre øvelser som går på legg (opp på tå), lår foran/bak, rumpe (knebøy/bebpress i sittemaskin), romaskin (jobb med strak rygg) og mageøvelser. Om du vil kan du gjerne legge til noe med armer og overkropp. Fokuser på teknikk og rolig utførelse, enn å ta i. Varm opp med gange/sykkel/romaskin sånn snilt i 10 minutter.
Gjør dette 2 ganger i uka. Styrketrening skal ikke gjøre vondt eller gi vondt under/etter øvelse i muskler eller sener. Men sliten kan man få lov til å bli. Viktig å hvile godt mellom øvelsene.
Allerede etter 2 ganger vil du kjenne hvordan musklene begynner å stramme seg opp og være mer med i øvelsene. Sener og ligamenter vil styrkes umiddelbart, musklene blir med en gang trent til å jobbe mer i lag og blir derfor sterkere.
Ofte er 6 uker en fin grunntreningsperiode og jeg synes du skal ta deg tid til å bruke 6 uker på å komme deg skikkelig igang. Med vanen, med å ta i litt, etc.
Foreslår at du starter med lett belastning, tar max 10 repetisjoner pr øvelse, fokuserer på kontrollert teknikk. Øk belastningen når du synes det er for lett og du ikke kjenner at du har trent litt etter trening. Du skal klare å gå hjem, føle at du har fått litt energi etter trening, men det er OK å blir bittelitt støl de første 3 gangene.
Husk på at å drikke og å fylle på med spes proteiner er viktig umiddelbart etter trening. Da er opptaket meget stort og gjør at kroppen med en gang kan begynne å bygge opp sliten muskulatur. Om du ikke går på ketose er litt karbohydrater også helt greit, og fett er ikke farlig.
Når du føler at styrken er økt og du synes litt kondistrening er greit, så kan du legget til gåturer eller kondistrening på studio sånn 20-30min. Du skal ikke kjenne at du får vondt i beina el. men heller fokusere på at du blir litt anpusten og svett og at blodpumpa får jobbet litt og du føler deg ganske OK. Helst bør du hvile dagen etter styrketreningen, men å ha utholdenhetstrening dagen før styrke er helt OK.

Sier igjen at dersom tiden er knapp, fokuser på styrken, og få til litt kondis i tillegg. Bare det å øke styrken gjør at alt går lettere, feks å trippe opp en trapp og da får du kondistrening på kjøpet.

Ikke vær redd for å daglig ha en form for trim og trening. Ha heller mindre pr dag og ofte enn sjelden og mye. Litt trening gjør at man produserer litt oppkvikkende stoffer og en muskel som trente dagen før er mye mer igang (om man unlot å trene altfor mye), energiomsetningen øker og alt føles bedre.

Håper noen av rådene kan hjelpe.

energibunten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo, hel sunn mat Svar med sitat