Sv: Kortison?
20 mg Prednisolon daglig er sannsynligvis en for liten dose hvis du har en kraftig astmaeksaserbasjon. Mange lungeleger anbefaler doser på 30-40 mg Prednisolon i opptil 14 dager. Når du tar Prednisolon over en såpass kort periode (10-14 dager), trenger du heller IKKE å trappe ned. Hvis du samtidig mistenker bakteriell luftveisinfeksjon, kan du ta antibiotika parallelt. Vanligvis anbefales Doxylin 100 mg x 2 første dag, deretter 100 mg x 1 i ti dager. Viktig at denne tas sammen med mat. Et annet alternativ kan være Klacid OD 500 mg x 1 i ti dager. Ciproxin brukes ikke ofte til behandling av luftveisinfeksjoner og astmaeksaserbasjoner i Norge, fordi det skal være et reservemedikament når annen antibiotika ikke fungerer, og selvsagt fordi man er redd for resistensutvikling. Dessuten har både Doxylin (tetracykliner) og Klacid OD (makrolider) en bedre resistensprofil overfor luftveispatogener. Mange leger er villige til å skrive ut Prednisolon- og Doxylin-kurer til egenbehandling hos personer med kjent astma.
For øvrig vil jeg sterkt anbefale at du trapper opp inhalasjonssteroider ved astma. Symbicort er spesielt godt dokumentert ved infeksjonsutløst astma, og man kan trygt øke dosene langt utover basisdosene ved tegn til luftveisinfeksjon. Søk på Google etter konseptet Symbicort SMART. Dette gir totalt sett en mindre kortisondose enn tablettbehandling med Prednisolon, også fordi bare 25-30 % av kortisonet i Symbicort absorberes fra lungene. Dette er selvsagt en fordel når man ønsker å gå ned i vekt. Ofte kan økt dose Symbicort være nok ved astmaeksascerbasjon.
Du spør om noen har erfaring med bruk av Singulair når man er i ketose. Jeg har brukt Singulair lenge som fast forebyggende behandling mens jeg har stått på et lavglykemisk kosthold. Jeg bruker ikke ketostix og måler om jeg er i ketose, men jeg har et lavt karbohydratinntak. Jeg ser heller ingen grunn til at det skulle være problematisk når man står på ketosediett, men forhør deg gjerne med en lege/ernæringsfysiolog om dette.
|