Vis enkelt innlegg
Gammel 30-12-07, 15:09   #2
elied
Nytt Medlem

Medlem siden: Dec 2007
elied er på en erverdig vei

Sv: får ikke utslag på stixen,kan perioden min ha noe med det å gjøre?

Først av alt: Urinstix er ikke en sikker parameter for noe som helst. Det er en indikator, som KAN indikere forekomst eller manglende forekomst av ulike stoffer i urinen. I medisinsk sammenheng er man ofte interessert i å vite om det er blod, leukocytter, albumin, glukose, ketoner eller nitritt i urinen - alt sammen forekomster som kan indikere sykdom. Likevel er man bevisst på at urinstix ikke er en sikker målemetode, og man bruker derfor ofte kjemisk analyse, mikroskopi eller dyrkning for å gjøre sikre urinfunn.

Men så til spørsmålet ditt. Man vet at det ofte kommer blod og plateepitel i urinen når man har menstruasjon, og dette er man oppmerksom på når man gjør urinmikroskopi. Teoretisk sett er det mange forhold som vil kunne være med på å gi en falsk negativ urinstix, bl.a. konsentrasjon, surhetsgrad, eventuelt urinveisinfeksjon eller som du sier, blodtilblanding. Altså ikke teoretisk umulig.

Men har du tenkt på at menstruasjon innebærer nokså betydelige hormonelle forandringer i den perioden? Kan det muligens forklare at du ikke kommer i ketose med ditt vanlige kosthold i denne perioden? Jeg er ikke så skarp i endokrinologi at jeg kan gi deg et svar på dette, men det virker ikke helt usannsynlig heller.

elied er avlogget   Min kostholdsfilosofi: En blanding av Atkins, Katarina Lien og "Keep it simple, stupid!" Svar med sitat