Vis enkelt innlegg
Gammel 31-12-07, 15:27   #2
Nille
Administrator

Nille sin avatar

Medlem siden: Feb 2004
Alder: 68
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: kjønnshormoner og andre hormoner??

Jeg råder deg til å kontakte fastlegen din og be om å få tatt skikkelige blodprøver m.h.t. hormonene dine. Jeg fikk tatt slike prøver og de ble sendt til hormonlaboratoriet ved Haukeland Sykehus i Bergen. For min del var det veldig lave verdier av bl.a. østrogen, - noe som er naturlig all den tid jeg er i overgangsalderen. Men det var jo kjekt å få det bekrefta.

Ellers ville jeg absolutt bedt om en henvisning til en endokrinolog. Det er en spesialist på hormonelle/hormonrelaterte sykdommer, bl.a. stoffskifte.

Det er mange som har "normale" stoffskifteprøver, men allikevel har symptomer på lavt stoffskifte. Det er bl.a. når kroppen produserer de hormonene den skal, men samtidig klarer den ikke å nyttegjøre seg/ta opp hormonene slik den skal. Jeg fikk Levaxin og nesten alle symtomene mine forsvant i løpet av en uke. 1 mnd etter ny medisinering ble det tatt nye prøver av meg og de viste det samme som før medisinering. Noe somogså er et tegn på at blodprøver/symtomer ikke nødvendigvis har noe med hverandre å gjøre, OG at medisinering ikke var feil.

Ellers er dette hormoner så spesielt at almennleger/indremedisinere som ikke har spesialutdanning innen endokronologi nok sliter litt med kunnskapen.