Vis enkelt innlegg
Gammel 02-01-08, 22:28   #6
energibunten
Seniormedlem

Medlem siden: Dec 2007
Alder: 54
energibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjent

Sv: Hard trening og lavkarbo?

Stilig tommygutt..
jeg har lett og lett etter bakgrunnsstoff for at karbo er nødt til å være tilstede for å kunne yte maks. Hva jeg har funnet er at maks ytelse i kort tid best kommer fra blodsukker. Jeg tror ikke dette er saken for feks styrketrening, der er det viktigere med kreatin, veldig hurtig energi, anaerob sådann, etc, kanskje karbo er nyttig for 100m, men for alt annet hvor vi snakker utholdenhet er iallefall du et bevis på at fettforbrenning er godt nok og til og med mer effektivt O2-messig enn blodsukker. Fettforbrenning er 25% mer effektivt enn blodsukkerforbrenning. Du blir altså mer utholden for du trenger mindre O2...
Det ser ut til at det kun er røde blodlegemer og hjernen som må ha blodsukker for å fungere. Likevel klarer hjernen å gå 80% på ketoner og 20% på glucose. Glucosen må da enten komme fra lager (som de i ketose ikke har), fra kosten, eller fra forbrenning av proteiner. Det skal ikke mer enn 50-70g proteiner i kosten så er man sikret å ikke tære på musklene og ha nok glucose. For deg som trener, mer protein, for å vedlikeholde.
Ja og fortsatt kjenner jeg at restitusjonen er mye bedre....

Er det problem for deg å spise protein før trening også ? Jeg kan egentlig spise det uten problem og da har jeg protein tilgjengelig innabords når det trengs...(tenker jeg)

Så bra !

energibunten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo, hel sunn mat Svar med sitat