Sv: Hard trening og lavkarbo?
** EDIT **
Ved overlesing i ettertid tror jeg kanskje jeg skrev ganske godt rundt grøten her Oppsummeringen er vel at lavkarbo og trening lar seg kombinere veldig fint, men at det kan være gunstig med oppkarbing en gang i blandt for å fylle glykogenlagre og dermed yte bedre. I tillegg er det veldig greit å tilpasse vektøkning/-tap ved hjelp av kun å endre kaloriinntak.
Hei,
Jeg begynte med styrketrening i juli/august, og lavkarbo rundt månedsskiftet september-oktober. Jeg trener nå styrke tre dager i uka, og jogger tre andre dager, med pause på Søndager.
Kostholdsfilosofien (DiPasquale Anabolic Diet) jeg følger var i utgangspunktet ment som et kostholdsmessig alternativ til tilførte anabole steroider ved å skape et miljø der kroppen ønsker å forbrenne fett over muskelvev (ketolyse) der man også har en del positive effekter på grunn av insulin/veksthormon/testosteron osv, og må si jeg har hatt veldig gode erfaring med dette.
Jeg spiser nå 60/40 fett/kalorier, med maks 30g karbohydrat om dagen, med "oppkarbing" hver lørdag. Filosofien her er at man skal kunne fylle glykogenlagrene på kort tid uten at kroppen går ut av ketose. Dette er strengt tatt ikke nødvendig, men for noen kan det være greit å ha en dag å se frem til der man kan være sosial og spise "vanlig" mat, samt at det fungerer som en fin boost på ytelsesevnen den første treningen i uka 
Har nå frem til påske planer om å prøve å gå opp i vekt på dette kostholdet, og gleder meg til å se hvordan lavkarbo gjør jobben her med tanke på fett/muskelprosent man legger på seg, kontra et mer tradisjonelt kosthold. Jeg kommer da til å legge meg på 20-25 kalorier per pund ønsket kroppsvekt. Jeg veier nå ca 80kg, og vil prøve å legge på meg ca 10 kg over 10-14 uker. Jeg kommer da til å spise rundt 4500 kcal/dag, for deretter å begynne vedlikehold/kutting rundt påsketider frem til badesesongen i sommer .
Det fine med lavkalorikosthold her er at man lett kan justere vektøkning/-redusering uten å tenke på noe annet enn antall kalorier man inntar så lenge man holder fett-/proteinraten slik at man er i ketose. Dette gjør det veldig greit å vurdere etter hvert som man gjør fremgang om det man legger på seg er for mye fett i forhold til muskler, (ergo man får i seg for mye kalorier), eller omvendt.
Sist redigert av Myrg : 02-01-08 kl 23:06.
|