Sv: Hard trening og lavkarbo?
Jeg ville gjort noen endringer, for økten som du beskriver den, blir litt "hummer og kanari" og litt lite systematisk. Når du er helt oppe i 93% bør du ha et meget godt treningsgrunnlag og vite hva du gjør, for at dette skal ha noen positiv effekt. Å veksle mellom 80 og 90 % på en og samme intervall, er heller ikke veldig hensiktsmessig.
Har du et bra trningsgrunnlag, ville jeg lagt opp øktene omtrent som følger:
Økt 1: 10 min oppvarming. 4x4 min intervaller, med 3 min pauser mellom hver. Ca 87-90% intensitet, 55-75% i pausene. Sykle rolig 10 - 15 min etterpå.
Økt 2: 10 min oppvarming. 1 sammenhengende intervall på ca 82-87%, varighet 30 - 45 min. Rolig 10 - 15 min til slutt.
Har du et mindre bra grunnlag, ville jeg tatt intervallene i økt 1 på samme % som økt 2 ett par måneder før du øker og nærmer deg 90 %.
For hardt for tidlig (uten grunnlag)er nok ikke direkte skadelig, men gir heller ikke noen positiv utvikling i treningen.
Du skal ikke behøve å karbe deg opp til en sånn økt, men dette er veldig individuelt. Kona mi er veldig følsom på sånne økter og er avhengig av å fylle opp før og under, mens jeg trenger ikke. Føl deg frem.