Vis enkelt innlegg
Gammel 05-01-08, 21:06   #21
energibunten
Seniormedlem

Medlem siden: Dec 2007
Alder: 54
energibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjent

Sv: Hard trening og lavkarbo?

Så kokosfett virker slik ? Stilig. Vet at kokosfett blir omgjort til enumettet fett i levra og videre til energi...

Det er absolutt ikke farlig å trene uten karbo, det er nok energi i ketoner. Men om man ikke har protein i omløp vil det taes protein fra musklene for å tilfredstille det lille behovet for glukose (feks til hjernen og noen andre deler av kroppen). Musklene går gjerne på fett.

Om man derimot karber for mye ifm trening kan man komme opp i en situasjon med veldig varierende blodsukkernivåer. Det er ved et fall i blodsukkeret at man møter veggen... Lagret glukogen frigis til energiproduksjon jevnt og fint, men husk at under trening er også fettforbrenning også aktiv. For vanlige karbofolk vil den starte etter ca 20min. Det er en av grunnene til at oppvarming generelt er viktig.
Og hva tror dere som skjer når man hiver inn på med karbo underveis ? Jo fettforbrenningen kan reduseres, blodsukkeret øker for så etter en stund å senkes og fettforbrenningen henger etter. Man får en boost, og så en liten nedtur. Men varierende blodsukker er ikke sunnere for en som trener enn for en som ikke trener. Det er samme kjemi og samme effekter. Det er bare det at de som trener trenger mer energi og derved ikke legger opp fett selvom man spiser mye kjappe karber. Det er flere og flere studier idag som viser sammenheng mellom livstilssykdommer og sukker og dette er samme sak for de i god form som de i dårlig.

Jeg har opplevelser med golf og inntak av kun protein/fett før og under. Har gått 2 runder golf på rappen med topp energi i kroppen, beina og mentalt i 8 timer. Golf er slitsomt nok. Man bærer sin 10kg bag på ryggen og går en knapp mil pr runde. Det føles omtrent som en fjelltur. Jeg har også gått med vanlig karbomat og blitt tom i låra og sliten i hodet...

Men, et spørsmål. Er det så vanskeligere for levra å lage ketoner av lagret fett som fra maten ? Det er kanskje en fordel at de flyter jevnt rundt i blodet etter et måltid...

energibunten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo, hel sunn mat Svar med sitat