Sv: Hard trening og lavkarbo?
Det finnes ikke noe slikt som anaerob fettforbrenning. Ved høy nok % av VO2max går vi på både anaerob og aerob forbrenning. Uten glucose er det ingen anaerob og dette begrenser ytelsen.
Antagelig går det an å vedlikeholde glucogenlagre og gå på lavkarbo og å karbe ifm trening for å vedlikeholde lagrene. For noen funker det kanskje å karbe før, for noen bare under og etter.
Uansett tror jeg at lavkarbo kost gjør oss bedre i stand til å forbrenne fett. Bedre fettforbrenning, samt glucose i tillegg kan gi bedre utholdenhet.
Jeg ble litt sliten igår. Tror faktisk mine karbolagre er tomme. Tungt å trene. Skal prøve med å innta karbo etter trening og kjenne forskjellen. Gjorde det igår, så allerede idag bør det være bedre.
Leste også at folk som trener kan klare å komme i mer eller mindre ketose selv med høyere karbo-inntak. Dette pga energibehovet. Men vi to snakker vel her om lavkarbo og ikke nødvendigvis ketose...
Jeg er litt redd for ukritisk karbing under aktivitet. Det må gjøres med erfaring og kommer an på situasjon og magetoleranse. Men dette kan vel antagelig du mer om som er med på såpass lange aktiviter. jeg tror også på protein underveis, samt fett. Tenke GI på karboene også. Det ser ut til at proteiner blir metabolisert under aktivitet også.
Sist redigert av energibunten : 07-01-08 kl 11:47.
|