Sv: Hard trening og lavkarbo?
Good luck :-)
Det at jeg kjører hardt uten væske er kun et eksperiment og ikke noe som jeg skal fortsette med. Grunnen til at jeg tester litt forskjellig nå, er at jeg gikk veldig fort tom på karborikt kosthold før jeg gikk over til lavkarbo.
Etter å ha prøvd litt forskjellig nå ett par måneder er jeg ganske overbevist om at det optimale for meg er inntak av vann og inntak av næringsshake (herbalife uten ekstra protein) tynt blandet i vann med litt honning, ved lange økter. Jeg kommer til å gå på dette i Holmenkollen Skimaraton og Birken for å virkelig få testet resultatet så jeg er helt klar til sykkelsessongen.
Energibunten: Folk som trener og går på lavkarbo klarer å forbrenne fett på langt høyere intensitet enn "vanlige" høykarbo-utøvere. Vi lærer jo at man må helt ned i Sone 1/pratetempo for å kun forbrenne fett, mens jeg er overbevist om kroppen venner seg til å bruke fett som hovedbrensel ganske mye nærmere anaerobt arbeid, dersom man venner kroppen gradvis til dette. Resultatet blir jo da (som jeg nå prøver å få til) at man kan holde i timesvis i trening og konkuranse takket være fettreservene i kroppen. Samtidig er det viktig å holde seg unna karbo med høy GI underveis, for jeg regner da med at kroppen kanskje heller vil velge å forbrenne dette, som igjen kan føre til en real smell når blodsukkeret faller?