Sv: Nestle barnegrøt 'uten sukker'
Opprinnelig lagt inn av redikk, her.
2) kan det være lov å markedsføre en grøt som 'uten sukker', når sukkeret bare er blitt erstattet av et stoff som, etter mitt beste skjønn, og iallefall fra glykemisk synsvinkel, er atskillig værre enn sukker?
Jeg også tilta fullstending, og kontaktet Mattilsynet:
Mitt spm:
"Min datter har nettopp fått sin første grøt, og jeg har merket meg at Nestlés barnegrøter er merket med "usukret", men at flere av dem inneholder maltodekstrin. Regnes ikke maltodekstrin som sukker? "
Mattilsynets svar:
"Maltodekstrin består av flere glukoseenheter og vil i fordøyelsen brytes ned til glukose, som jo er et sukker. Søtsmaken til maltodekstrin avhenger av hvor mange glukoseenheter det er som er koplet sammen. I de flest tilfeller brukes ikke maltodekstrin som et søtningsmiddel men som et prosesshjelpemiddel (ofte som et fortykningsmiddel), og har ikke spesielt søt smak. Hva ingrediensen skal defineres som avhenger av dets bruksområde. Ofte inkluderes maltodekstrin i næringsdeklarasjonen av karbohydrat, men det er ikke tatt med i definisjonen av sukkerarter.
De fleste barnematprodusentene merker nå innholdet av sukkerarter på sine grøter (næringsdeklarerer). Der kan du få et innblikk i hvor mye sukker grøten inneholder. Selv om barnematprodusentene reklamerer med at produktene ikke er tilsatt sukker, kan de likevel være søte fordi de i enkelte tilfeller inneholder ingredienser som for eksempel fruktkonsentrat og lignende som gir søt smak og like mange kalorier som tilsatt rørsukker.
Det vil om litt komme en rapport på vår hjemmeside, www.mattilsynet.no, med resultater fra et prosjekt vi har utført på barnemat hvor bl.a. innholdet av sukkerarter er analysert. Følg med der dersom du er interessert"
Jeg ble ikke veldig klok av svaret, men her er det og jeg har dyttet denne tråden langt! 
|