Sv: Erre mulig? (Spm. om farge på stix)
Opprinnelig lagt inn av vippa, her.
Aha. Tråden om ketose er knallbra og den har jeg lest opptil flere ganger. Men; hvis ketoner i urinen kommer fra fett så kan det jo faktisk bety at jeg kun forbrenner det fettet jeg spiser og ikke mitt "eget" fett hvis jeg har intatt flere kcal den dagen enn det jeg forbrenner. Eller?
Nei, når du spiser fett kominert med lite karbohydrater får hjernen/kroppen signal om at den skal brenne fett. Når du er i ketose og spiser lite karbohydrater er fett kroppens eneste forbrenningskilde. Den brenner alltid mer fett enn du spiser fordi det er det eneste brennstoffet tilgjengelig. Fett forbrenner på en annen måte enn glukose.
Du behøver ikke tenke kcal når du er i ketose, du brenner ikke kcal på samme måte som du gjøre når du ikke er i ketose, du forbrenner kcal kun fra fett - ikke glukose. Men spiser du såpass med karber at du ikke er i ketose og like mye fett kan det gå til lagring, for da brenner ikke kroppem fettet siden den har karbene å ta av. Vet ikke hvordan jeg skal forklare det bedre.