Vis enkelt innlegg
Gammel 25-01-08, 20:07   #1
Gerd
Jeg kan og jeg vil!

Medlem siden: Jan 2007
Hvor: 1
Gerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastisk
Nøttebunn med smørkrem, lavkarbo

Nøttebunn med smørkrem
(Modifisert fra Annes nøttebunn med eggekrem )

Bunn

5 stk eggehviter
4 stix(ts) Splenda (Kan bruke mer, men jeg syns det er søtt nok)
250 gr mandler

Smørkrem

4-5 stk eggeplommer
1,0 dl kremfløte
3stix(ts)Splenda,
50-100 gr smør ( alt etter om du liker smørsmak
5-10 dråper vaniljeessens etter smak

Pynt
Smelta 70 % eller 86 % sjokolade

1. Mal mandlene i en mandelkvern, eller sammen med søtningsmiddel i en foodprosessor eller blender. Stivpisk eggehvitene, og vend dem forsiktig inn i mandelblandingen med en slikkepott. Ikke for lenge så eggehviten faller sammen

2. Smør en rund form på f.eks. 24 cm, legg bakepapir i bunnen, og fyll den med mandelrøra. Stekes ved 160 grader i ca 30-35 minutter på nederste rille. Avkjøl.

3. Rør sammen plommene, fløte, søtningsmiddel og vaniljeessens i en kjele. Varm det opp over svak varme, og rør hele tiden til fløten og eggeplommene tykner. Ta kjelen av plata, og rør smøret i terninger inn i kremen. Rør kremen til den blir jevn og glatt. Avkjøl.

4. Ha smørkremen over mandelbunnen i formen, og glatt det utover. Pyntes med smeltet sjokolade.
Oppbevares kaldt. Kan også fryses.

Totalt karber denne oppskrifta blir ca 33

Sist redigert av Gerd : 13-02-08 kl 19:18. Årsak: Tillegg
Gerd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 1 Svar med sitat