Vis enkelt innlegg
Gammel 25-01-08, 20:44   #8
Nille
Administrator

Nille sin avatar

Medlem siden: Feb 2004
Alder: 68
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Småsvimmel og uvel

Opprinnelig lagt inn av Embla

Jeg har faktisk vært veldig fristet til å prøve en bestemt diett, men jeg er bare så utrolig glad i mat(spesielt frukt, melkeprodukter, kjøtt og såkalt karbo-mat som ris, pasta, poteter og brød- matvarer som i stor grad er fy-fy i samtlige dietter jeg har lest om). Jeg kan godt gå med på å kutte ned på disse matvarene, men jeg tror neppe jeg er klar for å droppe dem helt ennå.

Du ønsker å gå ned i vekt, men vil ikke prøve en diett som kutter ut de matvarene du kanskje har blitt overvektig av - fordi du er så utrolig glad i mat ?

Må tilstå at jeg ikke helt skjønner logikken jeg......

Det nytter ikke bare å spise mindre om du skal gå ned i vekt. Du må gjøre en mer radikal kostholdsendring (som flere klokt har foreslått her). Du må finne ut hva slags mat kroppen din IKKE tåler, hva den tåler - dvs. ha som får den til å gå nedi vekt.

Om du velger lavkarbo (som er det eneste det handler om her inne), kan du fremdeles spise masse kjøtt, fisk, fugl - og selvfølgelig grønnsaker. I tillegg kan du tillate den den del meieriprodukter. Bær og nøtter er også OK.

Men du kan ikke spise sukker og stivelseholdige produkter som ris, pasta, poteter og lyst brød.

Det høres ut som blodsukkeret ditt/insulinnivået ditt er på en skikkelig berg- og dalbane. Og det kommer av kostholdet ditt.

Du trenger kost i balanse. Og om du ikke ønsker å ha det så strengt syns jeg du alvorlig bør vurdere å lese boka "Fedons Metode". Den forklarer veldig godt hvordan og hvorfor. Masse råd og oppskrifter.

Å prøve seg med egenkomponert kan man godt gjøre, men det krever en del kunnskap om egen kropp og kosthold. Det er det de færreste som egentlig har før de har prøvd og feilet litt. De fleste finner at det er lettere å starte med en filosofi, for så å justere den etter hva kroppen reagerer best på !

Du må nok revurdere hva som er viktigst for deg. Å spise alt du er utrolig glad i - eller legge om kostholdet, ofre litt, og gå ned i vekt.

Det er bare du som kan gjøre valget.....