Vis enkelt innlegg
Gammel 29-01-08, 14:03   #10
Carbokiller
Seniormedlem

Carbokiller sin avatar

Medlem siden: Feb 2004
Hvor: Østlandet
Carbokiller har veldig mye å være stolt avCarbokiller har veldig mye å være stolt avCarbokiller har veldig mye å være stolt avCarbokiller har veldig mye å være stolt avCarbokiller har veldig mye å være stolt avCarbokiller har veldig mye å være stolt avCarbokiller har veldig mye å være stolt avCarbokiller har veldig mye å være stolt avCarbokiller har veldig mye å være stolt av

Sv: Hva i alle dager

Hvis du veier deg hver eneste dag så kommer du til å bli så oppgitt til slutt og så lar du faktisk vekten din til slutt bestemme om det skal være en god dag eller en dårlig dag. Gått opp i vekt? = sur, fortvilet, lei deg, begynner å tvile, kanskje til og med trøstespiser, stresser og det er en rævva dag.

Gått ned i vekt?= glad, optimistisk, økt selvbilde, energisk, har stor tro på opplegget og det er verdens beste dag.

HVis du har lyst å ha dager som varierer etter hva vekten viser, så vær så god. Men er det ikke himla slitsomt da? Jeg skal love det at uansett om du veier en kilo mer enn i går eller ett hekto så er det ikke en sjel på denne jordkloden som ser det. Og bare tenk over det: Vi er levende mekanismer som styres av hormoner, månefaser, saltinntak, psykiske ting, stressnivå, temperaturen ute, osv. Det hadde vært veldig, veldig unaturlig hvis du skulle veie det samme hver eneste dag. Ja, nærmest mirakuløst!!

Sett bort vekten, lån den bort i ukedagene til en venn og be om å få den igjen en gang i uken. Du vil garantert ha jevnere humør, stresse mindre og få bedre vektnedgang.
Jeg kan høres ut som "frøken streng-og-sur" nå men tro meg, 45 år gammel og 35 av dem på "slankern" har lært meg litt om hvordan vekten påvirker humøret. Det er kjempevanskelig å la vær å veie seg, jeg vet det. Men i og med at vi er såpass menneskelige at vi blir kjempeforbanna/sure/fortvilete/deppa når ting går oppover i stedet for nedover, og fordi vi tross alt ALDRI noensinne forstår HVORFOR det gjør det og derfor ikke klarer å se rasjonellt på det, så er det bedre å la vær. Nyt dagene dine, og hopp på vekten en gang i uken er mitt råd.

Og så trøsten til slutt:
Som jeg sa før, det kan være mange, mange faktorer som gjør at vekten varierer. Hvis du har god samvittighet med kostholdet ditt så kan det være helt naturlige ting som gjør at du nå har gått litt opp. Vi er alle forskjellige og kroppene våre reagerer forskjellig på forskjellige ting. Jeg ville ikke stresse med dette nå. Glem det og legg det bak deg. HVis du imidlertid fortsetter å gå oppover og oppover, må du stoppe og tenke på hva du kan gjøre feil.
Jeg tror vi har en tendens til å begynne å lete febrilsk etter årsaker med en gang ting skjer. Jeg har vært der selv så mange ganger. Og fordi jeg leter og leter uten å finne noen svar, så blir jeg enda mere stresset. Vi er kjempeflinke til å gi hverandre gode råd (og noen ganger kan det nesten virke mot sin hensikt) For er det ikke at du drikker for mye, så drikker du for lite, ellers så tåler du ikke det ene eller det andre søtstoffet, så er det saltet, så trener du for mye eller så trener du for lite, eller så sover du for lite eller mye, og så må du ikke ta smertestillende, men så er det gæærnt å gå rundt med smerter hele tiden også. Skjønner du?
Ta det heeeelt med ro er mitt siste råd. Og vei deg en gang i uken.

Dette var vel verdens lengste svar, ikke sant? Jeg ønsker deg lykke til videre!! Dette klarer du!!

Carbokiller er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat