Vis enkelt innlegg
Gammel 02-02-08, 01:58   #74
zimtib
Nytt Medlem

Medlem siden: Feb 2008
Hvor: For tiden i Trondheim, men drar tilbake til Halden etter studiene.
zimtib er på en erverdig vei

Sv: Vibrasjonstrening

Til alle på denne tråden... Jeg skal prøve å svare dere...
Først kommer litt info om de dårlige apparatene, deretter de gode,
og til sist den omfattende forskning som gjøres på EKTE vibrasjonstrening.

Artig å lese alle frustrasjonene! "Konklusjonen" av tråden så langt: vibrasjonstrening er skadelig, fungerer ikke, fungerer litt hvis det kombineres med vanlig trening, fungerer veldig effektivt. Altså: Forvirring...

Jeg skal prøve å gi dere et ordentlig svar på effektene til vibrasjonstrening.
Ulemper som er nevnt direkte eller indirekte:
-Horisontale vibrasjoner er svært belastende for ledd.
-Mye skader i yrker med mye vibrasjoner (helikopter, dårlige veier, boring..)
-10 minutter vil aldri i livet kunne være effektivt.
-Lite eller ingen forskning å finne om treningen..
-Hadde dette fungert hadde det vært bedre kjent.

Disse ulempene er dessverre kommet til på grunn av ET ENORMT mangfold
av apparater ute i markedet. Når noen apparater koster 999 kroner, mens
andre koster over 100 000, sier det seg selv at man ikke kan snakke om vibrasjonstrening som om alt er det samme.
Glem det; forskjellen er selvsagt enorm!

Ulempene/ryktene over kommer uten tvil på grunn av billigapparatene. Som noen sier i forumet, opplever man en massasjeeffekt av dem. Med meget stor sannsynlighet er det nettopp denne effekten som gjør at noen også føler at de får en litt strammere kropp av det. Svaret gir egentlig seg selv: SELVSAGT kan ikke et apparat til noen tusen kroner gi deg 10 minutters trening som tilsvarer timesvis på treningsstudioet (den effekten som vibrasjonstrening tilsynelatende skal ha). Da hadde selvsagt maaange flere vært oppmerksom på denne treningen.

NÅ kommer vi over til det interessante...
VIBRASJONSTRENING FUNGERER DEFINITIVT! Men : De effektene man hører overalt får man kun med de profesjonelle apparatene... Et apparat jeg med hånden på hjertet kan si fungerer er Fitvibe Excel (omtales iblant som Vibe Excel). For det første veier dette apparatet hele 120 kg, tåler en vekt på 250 kilo, gir KUN vertikale vibrasjoner, er medisinsk godkjent og er produsert i Tyskland (Tyskland lager ofte kvalitet i motsetning til Kina, som alle billigapparatene og det nesten-profesjonelle Power Plate lages).
Hvis et apparat klarer å løfte et menneske (+ vekter forhåpentligvis) på 250 kilo i 60 ganger i sekundet, så sier det nok om kreftene i dette apparatet.
Det sies at apparatet koster 100 000+, så dette er selvsagt IKKE noe hjemmeapparat.. Du må på treningsstudio for å trene dette. Det finnes sikkert også andre profesjonelle apparater, men se etter tyngden, antall Hz (vibrasjoner i sekundet - bør være over 40), prisen og om apparatet gir vertikale (bra) eller horisontale (skadelig!) vibrasjoner.

SÅ LITT OM FORSKNING. Det er gjort - og gjøres - myyyye forskning på dette området. Det er synd at selv idrettsutdannede folk sier at det er altfor liten forskning rundt dette.. Det beviser nok en gang at Norge ligger kraftig etter når det gjelder utdanning og forskning (ref. f.eks. PISA 2007
eller alle andre kåringer over de beste skolene i Verden).
Søk på "vibrasjonstrening + forskning" på Google, og noe av det første du ser er nettsiden til Fitvibe... Der står det MASSE.
Vil du kose deg med forskningsrapporter direkte? Gå til http://www.ncbi.nlm.nih.gov/sites/en...arch&db=pubmed , søk på Whole Body Vibration. Det er sikkert noe av forskningen som er gjort på dårlige apparater, så se etter hvordan Hz (vibrasjoner i sekundet) de bruker i studiene (bør være minst 40), og om det står noe av det jeg nevnte over.

Forskningen på profesjonelle apparater viser:
-Samme eller bedre styrke enn med vekter (MEN: profesjonell vibrasjonstrening trenes ALDRI mer enn 20 minutter - altså samme eller bedre resultater på myyye kortere tid)
Se f.eks. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/1...ractPlusDrugs1
(finnes som sagt utrolig mye mer på nettsiden jeg nevnte over)
-Økning i benmassen på inntil 34% (uuutrolig mye - perfekt mot benskjørhet!) (kilde: NATURE/VOL 412/9 AUGUST 2001)
-Bedre fleksibilitet
-Kraftig forbedret spenst
-Nesten ingen belastning på ledd, pga. ingen vekter kreves.
-Perfekt for alle mennesker, fra profesjonelle til folk i rullestol (har faktisk sett dette på et bilde, utrolig morsomt at alle endelig får trene!)!
Kort sagt: Ekstremt raske resultater for alle mennesker. Men: man skal ikke stå stille på et slikt apparat.. Man skal f.eks. ta knebøy på det (uten eller med vekter). På Fitvibe vet jeg at du blir presentert alle øvelsene på et stort display, rett etter at du har valgt ønsket program eller muskelgruppe.

Konklusjon: Vibrasjonstrening fungerer akkurat slik ryktene sier, men kun på de profesjonelle og dyre appparatene. Finn ditt senter på f.eks. http://www.vibe-easytrain.no/vibrasj...g-naer-deg.htm

Min kunnskap rundt dette emnet har jeg fordi jeg har prøvd både Fitvibe og Power Plate (to proffe apparater), og derfor har jeg vært i dette miljøet en stund og fått kunnskap og større kjennskap til denne spennende treningsformen.

Jeg forstår SELVSAGT at folk flest er negative og usikre til slik trening.. Det dreier seg ikke om å ersatte hele livet med å være på en slik plattform, men jeg anbefaler alle å prøve dette selv, slik at dere skjønner hva jeg mener.
Eller: dra til et studio i Tyskland eller USA.. Der finner du slike proffe apparater i hvert ordentlig studio.

zimtib er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lav/middels GI, selvsagt vegetarmat.. Svar med sitat