Vis enkelt innlegg
Gammel 04-02-08, 17:30   #12
Goggen
Seniormedlem

Goggen sin avatar

Medlem siden: Jan 2006
Hvor: Trondheim
Goggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastisk

Sv: 4 uker - 7,5 kg og noen små ting jeg lurer på

Opprinnelig lagt inn av Hallaron, her.

Påstand:

• KH i Cognac kommer hovedsaklig fra sukker/druesukker?
Er dette naturlig å tro? - Cognac er jo et destilat av gjæret druesaft, ikkeno stivelse eller slikt no i denne? Tror egentlig at det ikke er noe problem uansett, da mengdene er svært små, men det hadde jo vært OK å få fastslått dette.

Jeg er ikke kjemiker, men sukker og gjær gir alkohol. Når sukkerert har gjæret ferdig er det en viss styrke på satsen. F.eks 10%. Har man da 20 ltr. sats blir det 2 liter alkohol. Og ikke sukker. Teoretisk eller under trykk kan etanol være 100% men vil trekke til seg fukt fra lufta og bli maks 96%.

Cognac (og wiskey) brennes fort og gæli og gir et svært fuselrikt produkt. Så lagres dette lenge. Og det som fordamper blir erstattet med ren sprit.

Og etter lagring på eikefat modnes cognacen til å bli drikkelig. Og bare en liten del av 12 års cognac er egentlig 12 år. Den er også tynnet underveis.

Nei det må være tilsatt sødme for å runde av cognacen under prosessen. Og jeg vet at de også tilsetter farge for å få riktig dybde og glød.

Uten kjemiske attester mener jeg og ha lest noe sånt.

Goggen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Skaldeman Svar med sitat