Genial spiseplan
Mulig jeg skaper opprør her nå, men jeg har tenkt til å påstå at Atkin's ikke er noen optimal diett med tanke på å gå ned i vekt... eller kall det heller å gå "ned i fett".
Problemet er at etter cirka tre uker med lite karbohydrater hemmes utskillelsen av Tyroidhormon T3, noe som gjør at fettforbrenningen ikke lenger foregår like effektivt. Her kommer insulinet inn. Insulin, er jo veldig farlig som vi alle vet... eller er det det? Insulinet er et av de hormonene som har både oppbyggende og nedbrytende virkning i kroppen. Insulinet påvirker blant annet produksjonen av T3-hormonet. Så hvordan skal man klare å nyttegjøre seg av de gode egenskapene uten at det ødelegger for en low-carb diett?
Enkelt... ved å innføre mer karbohydrater i kosten til spesielle tider. Ved å avslutte dagen med et stivelsesmåltid (lite protein og fett) to ganger i uka, øker man produksjonen av T3 og veksthormon, samtidig som man unngår problemene med lagring av fett, cravings, insulinresistens osv. Til gjengjeld fyller man opp glucogen-lagrene i musklene. Enkelt men genialt... I tillegg slipper man å kutte ut noe som helst av den maten man liker, og det er lettere å motstå cravings til daglig fordi at du vet at du snart får fråtse i "sukker". Dette er virkelig en diett man lett kan holde på livet ut... Derfor liker jeg bedre ordet "spiseplan". Det klinger litt bedre.