Sv: Problemer med Lindberg-dietten
Hei. jeg har opplevd mye av det samme fra flere hold ja. Det som ofte er en gjennganger er at man "slipper unna med" mye mer i starten enn senere. I oppstartsfasen (de første mnd) er det lettest å gå ned da man gjør en forholdsvis drastisk endring i kostholdet. Så mister man litt fett og kilo, og kroppen venner seg med den nye livsstilen.
Etterhvert som man får mindre fett til overs blir det vanskeligere å gå ned. Da kommer man ikke lenger unna med de "utskeielsene" som har fungert fint tidligere. Dette gjelder spesielt de som unner seg litt "lørdagskos" som egentlig ikke hører hjemme i lindberg, de som unner seg C-måltider (lindbergbrød, fullkornspasta og slikt) mer en en gang om dagen i bland.
Jeg samlet også en del vann i forbindelse med svangerskap (kom helt plutselig de aller siste ukene før fødsel). Jeg fikk vanndrivende, som ikke funket så innmari bra selv om det da minket litt etter litt. Til slutt måtte jeg bare innfinne meg med at det ikke er vann, men fett. Jeg fikk målt fettprosent, og ingenting tydet på at det var vann. Det var vel mye en unnskyldning jeg selv syntes det var godt å støtte seg på, og jeg hadde jo fått medhold fra akupunktør, lege og naturmedisiner. Til slutt viste det seg altså at det var fett og ikke vann. Da var det mye lettere å bli kvitt det, siden jeg behandlet det som fett og ikke "bare vann".
Jeg vet ikke om det er tilfelle for deg, jeg bare forteller at det var slik for meg. Noen uker før fødsel este jeg plutselig ut, jeg "samlet vann". Men jeg har nå funnet fred med at kroppen samlet fett (veldig mange gjør det for å forberede seg for fødsel og amming).
Hva om jeg tar en wild guess her.
Du var forholdsvis slank før svangerskapet. Det hele gikk veldig bra veldig lenge, men de siste ukene før fødsel este du plutselig ut. Dette vannet sitter utrolig godt, og det virker som om det bare ikke vil bort til tross for vanndrivende. Sant????
Du har tålt forholdsvis mye karbo, og lindberg har fungert sånn smått til tross for at det noen dager har blitt både lindbergbrød til frokost (C-måltid) og litt fullkornspasta eller slikt (C-måltid) til middagen? Kanskje noen utskeielser her og dær? Lørdagskos? Kanskje tenker du ikke så mye på at måltidene skal være balangsert etter AB(C) og håndflate-modellen???
Det er ikke noe feil i dette så lenge det funker for deg, men etterhvert som du mister litt fett vil kroppen holde ekstra godt på de siste kiloene. Du må kanskje vurdere å bli litt strengere med deg selv i forhold til C-måltidene og eventuelle utskeielser. Jeg begyndte å gå ned igjen da jeg kuttet det helt. Ikke noen c-måltider (kanskje et i uka maks) og ingen utskeielser i form av "litt går bra, det er jo lørdag".
Lykke til videre. Håper det løser seg for deg. :-)
|