Sv: Helt ny her inne! Easy Life/Ketose
Opprinnelig lagt inn av Goggen, her.
OK HVA er å spise riktig da?
Og etter tre år? Eller etter 1 år)
Det må det jo gå an å svare på.
Svarer på det siste først jeg: når det heter livsstilsendring så ligger det jo i ordet at dette er ikke en kur, men noe man ikke bare skal men kan klare å leve med videre i ett, tre og ti år. Dessuten er det viktig å lære å kjenne sin egen kropp (mange som sliter med vekta har mistet litt av evnen til å lytte til sin egen kropp og vet hva som fungerer og hva som ikke fungerer, noe som også er veldig individuelt) og har dermed mer kunnskap i forhold til hva man bør velge og ikke velge... Selvsagt er det mange som går på et slikt kurs (og ALLE andre slankeopplegg) som ikke vil lykkes i å holde vekta....
Jeg er ingen ekspert på Easy Life da jeg akkurat har begynt der selv, jeg vet bare at de gir meg en støtte som jeg trenger for å komme i gang med trening, riktig trening i riktig mengde (for meg er det like viktig som å komme ned i vekt det å bygge opp muskler å få tilbake energi/komme i form). Kunnskap om mat og mental helse er en kjempe bonus for ikke å snakke om hvor bra samholdet i gruppen allerede etter bare to samlinger har blitt (jeg var først veldig skeptisk til å møtes i gruppe) det er mye humor, selvironi og støtte i den gjengen!
Hva som er riktig mat er vel også noe man kan diskutere i det vide og det brede, noe man aldri kan bli helt enig i, men Easy Life (såvidt jeg så langt har skjønt, korriger meg gjerne) belager seg på variert, vanlig mat. Du skal kunne spise alt, men alt innen rimelighetens grenser, man skal lære mer om hvor ofte og hvor mye du bør spise av de forskjellige matvarer (tallerkenmodell) og hvordan de funker på kroppen. Det er ikke en "spis sånn så blir du slank i en fei" kur i den forstand, men hjelper folk med kunnskap i hvordan man kan gjøre enkle grep i hverdagen, alt fra hvordan få inn mer bevegelse/mosjon i en travel hverdag til hva bør man velge fra buffebordet.
Og ikke minst: mye handler om vane, og det må være overlevelig. Ved å møtes sånn i gruppe får jeg en støtte av likesinnede for å komme inn i denne vanen, og det vil da være lettere senere å holde på det så lenge det er en vane og ikke en "kur".
Men jeg ser helt klart at dette ikke er noe mirakel greier som vil løse alt på null komma niks, og det er sikkert ikke bedre enn alt annet heller, men jeg har tro på at det kan funke for meg! Når det gjelder kost så leser jeg også litt om ketolysekuren og har litt sansen for det jeg da...
Men som sagt, jeg er i startfasen og må lære litt jeg og. Er ikke en av de som har prøvd å slanke meg hele livet liksom så dette er på mange måter litt nytt for meg. Dvs. jeg VET masse om hvordan det BØR være, men så er det å få all kunnskapen ut i praksis da
C3PO kan nok svare bedre enn meg på dette med kosten i Easy Life og hvordan det fungerer i lengden 
|