Vis enkelt innlegg
Gammel 06-02-08, 09:03   #21
C3PO
Nytt Medlem

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Oslo
Alder: 57
C3PO er på en erverdig vei

Sv: Helt ny her inne! Easy Life/Ketose

Hei Goggen! Nå har jeg vært helt "normal" i kostholdet i 6 uker nå, og vekten fortsetter å gå nedover, så jeg ser intet hold i ditt påstand om jojo-slanking. Da hadde jeg faktisk aldri blitt med på Easy Life. I alle år som jeg var overvektig slanket jeg meg aldri, fordi jeg var livredd for å havne nettopp i jojo-slanking. Jeg skjønte at kostholdsendring og trening måtte til. Men det er alltid vanskelig å ta det steget, så det er der kurset har hjulpet meg.

Det er masse fett i kostholdet vårt. Jeg vet ikke hvor du har det fra at det ikke er noe fett. Der det står 25% proteiner, så inkluderer dette absolutt fett. F.eks. myke oster og gode pateer - en kamerat av meg importerer mat fra Frankrike, så jeg har kost meg med deilig foie gras f.eks. Nettopp fordi kroppen trenger å forbrenne fett så får vi beskjed om å passe på at vi inntar nok fett - men riktig fett. Ikke transfett. Kaloritelling og veiing driver man ikke med på med Easy Life. Tanken er at har du et måltid som er balansert, så vil alt gå opp i opp. Og det stemmer jo.

Du spør hva det er å spise riktig. Det er å spise lite og ofte. Dagen skal bestå av fire hovedmåltider, der lunsj og middag er de største, og opptil to mellommåltider. Eksempler på min dag: Frokost - 1 kokt egg, avokado, tomat og agurk. Mellommåltid - 1 eple og litt gresskar/solsikkefrø. Lunsj - middagsrester pluss salat, evt. salami, oster og salat. Mellommåltid - 1 hjemmelaget energibar (havregryn, frukt, frø, mørk sjokolade på toppen). Middag - i går var det kjøttdeig og røde linser i tomatsaus med basmatiris, og tre forskjellige typer dampkokte grønnsaker. Kvelds - bringebærsmoothie og noen pistasjnøtter (som oftest har jeg forskjellige oster med frukt eller grønt til). Som du ser, så bruker jeg ikke stivelse i alle måltidene. Men dette er nok fordi jeg ikke er oppvokst i Norge, så jeg har ikke det store brødtranget som jeg merker hos nordmenn. Jeg klarer meg fint med lite stivelse i dietten.

Vi har også fått klar beskjed om at én gang i uka bør man unne seg noe som man ikke spiser til daglig. Så da har det vært slik at jeg har latt meg selv spise noe med mere karbo enn jeg ville gjort i uka. F.eks. laget quiche kun med hvetemel. Og spist en liten, søtt dessert.

Du spør også hvordan man skal holde vekta etter tre år. Og det burde ikke være noe problem. Man må bare beholde de nye matvanene, og fortsette å trene jevnlig. Ingenting av dette er hokus pokus. Det er egentlig det samme som kostholds- og mosjonseksperter har sagt i alle år.

Aurora og Anja: grunnen til at jeg sa dette med shake er at det aldri har vært nevnt på kurset vårt at det var mulig å ikke bruke kosterstatter. Fint at det gis andre muligheter andre steder. Uansett var det veldig nyttig for meg. Og ja, det går an å spise masse ikke-karbo mat og holde seg i ketose. Jeg gikk på bare kosterstatter i 5 uker. For meg var det en fin periode. Jeg opplevde ikke de store fordelene de ofte snakker om, men jeg hadde helt jevn blodsukker, var aldri sulten, og fikk frigjort litt tid. Rett før jeg begynte på første måltid fikk jeg litt trøbbel med avføringen (ikke mye, altså, men en veldig ubehagelig dag), så det er viktig å passe på vanninntaket.

C3PO er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Easy Life Svar med sitat