Sv: Helt ny her inne! Easy Life/Ketose
Opprinnelig lagt inn av SusieBlues, her.
Ok, nå ble jeg litt nysgjerrig på denne dietten.
Er fett inkludert i proteinmengden?? Forvirret..
Vi tenker ikke mengder på den måten. Poenget er at det skal være fett i maten, riktig fett. Ikke hvor på tallerkenen det er. Som oftest er det jo ifm. steking av kjøtt osv. Så derfor sa jeg det slik. Men selvfølgelig stemmer ikke det, hvis man tenker smør på brødskiven
Her er noen sitater jeg fant fra hjemmesidene deres:
"Ta med deg din egen lavkaloridressing av en type du foretrekker" - hvorfor lavkalori?
Dette var nytt for meg. Ikke noe instruktøren vår snakker om. Vi har fått mer beskjed om å spise "ordentlig" mat, men å gjerne velge magert.
"Spis så mye grønnsaker du vil. Gjerne hele dagen". Hva med poteter??
Poteter kommer under stivelsesdelen. Så det skal spises i begrenset mengde.
For meg virker ikke dette som lavkarbo i det hele tatt. Ikke noe kritikk til selve dietten, jeg synes det bra at folk får hjelp til å ta tak i livet sitt og slutte med destruktive vaner. Jeg bare lurer på hvor i filosofien det kommer frem at det er lavkarbo? Siden dette er et lavkarbo-forum, så er det interessant å se andre typer lavkarbo-filosofier enn det jeg selv har valgt. Det hadde derfor vært interessant å vite næringsfordelingen (protein,fett,karbo) i posene som er tilgjengelig på dietten.
De liker ikke å kalle seg ikke en lavkarbo-diett, men ja, det har vært mye fokus på lavt inntak av karbo. Ikke null, som i en del andre opplegg, men lite. Jeg ville absolutt si selv at det er langt unna null-karbo som praktiseres av mange her, så derfor bruker jeg disse sidene mest til inspirasjon på lavkarbo-mat.
Goggen: Som jeg skriver over, er det ikke snakk om mengder på den måten du spør. Hvis man f.eks. har et måltid der bacon er hovedkilden for proteiner, skal det representere maks 1/4 av tallerkenen. Jeg jobber fortsatt med å forstå de forskjellige fettypene, men lettmargarin og andre lettprodukter frarådes. Meierismør er det man anbefaler. Jeg får heller slå opp i boka, og komme tilbake til dette senere.
Ellers er jeg strålende fornøyd. Jeg får stort sett spise det sammen som før, men har bare endret sammensetningen på tallerkenen. Og det var godt for en rastløs person som meg å finne veien til en god treningsrutine.
|