Vis enkelt innlegg
Gammel 16-01-05, 14:20   #12
donjuanwannabe
Jeg lever som en løve
 
donjuanwannabe sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 1.342
donjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressurs

Dette nevnte også min kursleder på Eat. Å spise masse karbo til ett måltid en gang i uka, og ha fett/protein-inntaket på ett minimum (vel og merke etter, tror det var 4 eller 8 uker, på lavkarbo). Jeg synes det er litt rart at man først anbefaler å kutte drastisk på karbo, for så å innføre masse karbo igjen Det blir bare for dumt mener jeg. Når så mange får orden på helsen og vekta, føler seg bedre og mere vel på mange år ved å følge en lavkarbo-diett, og så skal man plutselig innføre karbohydrater igjen?! Nei, dette har jeg ingen tro på. Ok, det kan jo hjelpe for noen da selv om jeg tviler på at mange følger dette. Altså, man kan spise; loff med jordbærsyltetøy, masse pasta med bittelitt saus og kjøttdeig o.l. til dette måltidet. Men hva er vitsen å spise dette når det er så langt fra sunt og helt forskjellig fra det man spiser til vanlig (hvis man følger en lavkarbo-diett)?

Det går vel mer på psyken tror jeg. Man har en mulighet for en kontrollert utskjeielse med denne metoden, fordi med veldig lite fett og protein til dette måltidet så går man ihvertfall ikke opp i vekt. Men spørsmålet er om de som er svake for karbohydrater, kanskje spiser dette flere enn en gang i uka, eller kanskje man øker fett og protein eller går på en smell og spiser plutselig alt av det som ikke er lov. Men såklart, de som følger dette slavisk og trives med dette og som ved hjelp av dette gjør at de ikke sprekker på andre ting resten av uka så er det jo fint for dem. Så dette hjelper sikkert for noen, ellers så har det vel aldri blitt anbefalt. Men for meg (og flere med meg tror jeg) så sier jeg nei, takk. For det første er det ikke noe godt med masse karbohytrater som pasta o.l. til ett måltid (masse karbohydrater og masse fett sammen derimot som is, sjokolade og potetgull er megagodt ) og for det andre så blir jeg syk og uvel hvis jeg spiser mye over 80-90 g karbohydrater i løpet av en dag (særlig hvis disse kommer fra hvetemel, også skal jeg plutselig spise mer enn dette til 1 - ett - måltid!). For det 3. så tror jeg at jeg "skrur på suget" etter mer som er usunt etter ett slikt måltid og da kanskje jeg legger til en is og en sjokolade i tillegg, og hva skjer dagen derpå? For det 4. så er det ikke noe sunt. Jeg foretrekker heller ett par kyllinglår og en stor salat, egg og bacon og grønnsaker. Det er mye bedre og mye sunnere.

__________________
Mvh donjuanwannabe
Faglig tyngde, det er meg det! Hilsen Christian A. Drevon
donjuanwannabe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat