Dette provoserer ja!!! 
Jeg jobber i barnehage jeg, og den er privat og med lunch og frukt hver eneste dag. 
Det er INGEN problem å servere mat som barna får smøre på selv. Det tar maks en halv time, ungene elsker å hjelpe med å dekke bord og liknende, blir flinke og selvstendige til å smøre og spise, og KAN få gode matvaner.
På avdelingen min er skalken blant annet det mest populære!
Eneste er som er et lite problem, er brødet og pålegget... Kneipbrød er VELDIG mye billigere enn det meste annet, så det blir ofte brukt. Vi også har prim og gomme, som barna er veldig glad i, men det ER mest salami\pølse og ost det går i likevel. Sjokoladepålegg o.l er uakseptabelt i en barnehage uansett...
Nå har jeg en god dialog med Husmora (ansvar for kjøkkenet), så vi får se hva det blir til med sunnere mat, men det ER en del penger med i bildet ja... Bare tenk, syltetøy med sukker kontra Heistad lavkalorisyltetøy "uten" karber - det skiller ganske mye per glass, så da blir det mye penger over tid... Samme selvsagt med brød og slikt.
Hun hos oss er kjempeflink da, og kjøper på tilbud, og hamstrer, men det krever litt organisering i barnehagen.
Men jeg har en annen kommentar også. Det er at mange hos oss har med egen mat, og da er det en del som har sjokoladepålegg og diverse sukkerholdig mat. Med stooor overvekt, er det disse som er mest overaktive, høylydte og slitsomme i løpet av dagen . Barna får en roligere, kosligere hverdag uten sukker.
Men er i alle fall sikkert at jeg skal klippe ut og printe ut Guro's brev her og vise frem. Det var glimrende, og noe vi faktisk HAR snakket om på barnehagen nylig.
Men jeg har et spørsmål tilslutt: Er det noen som har et tips til erstatning av prim? Det er ganske populært hos smårollingene, så det må være noe lurt...