Velkommen Hmmm...
Jeg har bare så utrolig lyst å svare! 
Opprinnelig lagt inn av Hmmm...
Vet ikke hvilken planet dere eller jeg er ifra........ men det kan ikke være fra den samme....... Jeg skjønner ikke helt problemet til deg/dere.....
Det er den samme planeten 
Jeg er mor til 3, de 2 yngste har matvareallergi, astma og eksem. Kan ikke forstå at du, Nooria, er villig til å lyve på deg og ditt barn allergi!!!!!!!!!!
Det er jaggu ikke enkelt å leve med matvareallergi skal jeg fortelle deg!!!!!
Jeg føler virkelig med deg, og har forståelse av din situasjon. Men det som er problemstillingen for oss og vårt barn, og sikkert Nooria også, er at vi ikke ønsker å komme i den situasjonen som du har havnet i med dine barn. Det er ikke slik at det skal være sterke symptomer for å være en allergi. Veldig mange lever med allergier og intoleranser uten å vite om det... Det er bare plager en har... noe en trenger å leve med liksom...
Men det er her dagens kunnskap har komt litt lengre enn for bare noe få år siden. 
Har dere folkens hørt om sammensatt kosthold?
Vi kan bare ikke fjerne en matvare eller en matvaregruppe fra barnas kosthold!
- Korn (hele kornet)
- Nøtter og frø (som ikke er ødelagt med sterk varme, dvs ikke røstet)
- Grønnsaker (friske, ikke ihjelkokte)
- Frukt (sesongvarer og tørket frukt)
- Bær i alle varianter
- Ost og melk
- Smør og oljer (ingen varmpressede, immunprovoserende oljer)
- Fisk av alle slag
- Kjøtt og innmat
- Fugl
- Egg
Har jeg glemt noe nå? Jeg synes poden vår spiser dårlig, men han er faktisk innom alle gruppene over 3-4 dager...
Så ja, vi er klar over, kansje mer enn andre at det er viktig med et variert kosthold som inneholder naturlige matvarer fra alle matvaregruppene.
Selv om måtehold er bra, er det ikke sundt å fjerne feks. sukker og hvetemel helt fra kostholdet til små barn!
Kan ikke forstå at det kun er barnehagen sin oppgave å sørge for kostholdet til barna.
Sukker og fint hvetemel er ikke en naturlig del av noe menneskes kosthold
Prøv å se for deg en selvforsynt bondefamilie uten elektrisitet spise loff med sukker på. Eller skillingsboller? Se på hva vi får av naturen her i landet, så ser du hva som er naturlig for oss å spise 
Dessuten bruker kroppen mer vitaminer og mineraler på å omsette sukker og siktet hvetemel som disse matvarene ikke tilfører. Faktisk mer vitaminer og mineraler enn det er naturlig å få i seg i et måltid som inneholder noen av disse.
Jeg vil anbefale deg å lese boken: Sukker. Snikende fare. 
Sukker og siktet hvetemel gir også et energioverskudd i kroppen, som igjen fører til en provokasjon av hormonsystemet. Denne er spesiellt kraftig hos barn. Denne hromonpåvirkningen er en ren stressreaksjon som undertrykker andre viktige prosesser i barnekroppen. Som blant annet det å bekjempe sykdom, det å tåle maten sin. Det viser seg at mange som har matvareallergier ikke trenger å ta hensyn til disse etter en stund på et hormonbalanserende kosthold.
Altså sukker og hvete ødelegger hormonbalansen, som stresser blant annet immunapparatet som fører til at vi får et overreaktivt immunsystem som igjen kan lede til allergier og matvareintolleranser. 
Men for å illustrere hvor kort enkelte innen legeprofesjonen er kommet her til lands så vil jeg dele dette sitatet fra en overlege i pediatri: "Det er ren religion å tro at maten kan påvirke vår helse og helbred".
Jeg ble ganske satt ut av hva han sa, så jeg fikk ham til å gjenta det, så sitatet er riktig 
Mulig dette virker litt fjollete, men jeg ble rett og slett provosert da jeg leste dette!
Og fant ut at jeg bare måtte svare med en gang.
Ikke fjollete i det hele tatt! Jeg ønsker virkelig at du skal utforske matens virkning på menneskerkroppen, og spesielt på barn som er veldig mange ganger mer følsomme enn oss voksne. Er det noe du lurer på så er det bare å stille spørsmål. Så skal du få saklige svar som du selv vil ha nytte av videre.
Det å bli provosert er en viktig faktor når en skal motivere seg selv til å finne ut av noe nytt. 
Har du fortalt på helsestasjonen at du utelater viktige ting i ditt barns kosthold?
Det er fort gjort å bli underernært når dere driver på sånn med en liten kropp!
Vi har det, levert en liste med alt han spiste på en dag. Og han var fortsatt underernært stakkar som ikke fikk hvete og melk som drikke.
Vi har blitt behandlet som om vi skulle vært barnevernskandidater, men har desverre ikke hatt energi og overskudd til å kjempe med systemet.
Poden er nå større en gjvenaldrende, og sterk som en bjørn. Har et stabilt humør, og utvikler seg raskt mentalt.
Nå må dere ikke tro at jeg fyller mine barn med sukker og loff, de har et så sundt og normalt kosthold. (så sundt og normalt det lar seg gjøre når de ikke tåler egg fisk nøtter melk og soya........)
Det tror ikke jeg at du gjør. Men jeg tror likevel at de spiser mer sukker og brød av siktet hvete enn det du er klar over. Arrester meg gjerne om jeg tar feil. 
Det er likevel mye du kan gjøre med kosten til barna dine uten de matvarene du nevner 
Så det blir ingen aplaus ifra meg nei!!!!!!!!!
Hvis du har lest så langt, så tror jeg at denne siste uttalelsen kansje vil endre seg? Bare gi en lyd hvis du ønsker svar på spørsmål, eller ytterligere utdyping av det jeg har sagt her. 
Barna våre er framtiden, og det er faktisk viktigere at de spiser riktig og balansert enn oss voksne.
Vi har idag ungdommer som ikke spiser annet enn sukker... trenden har bare gått en vei så langt, og en gang må den snu! Så hvorfor ikke nå?