Sv: Operasjon - div spørsmål.
Jeg opererte bort hengemagen september- 06. Det var en såkalt full bukplastikk med fettsuging. Fikk også sydd på plass alle magemusklene som hadde løsnet etter svangerskap.
Selve såret ga svært lite smerter. Man blir godt utstyrt med smertestillende de første 2 ukene. Brukte dem for det det var verdt. Er nemlig viktig å kunne bevege seg så mye som mulig etter noen dager.
Har venninner som var på jobb i helsevesenet etter 2 uker. Litt ømt er det jo, men ikke invalidiserende. Du må regne med at det tar minst 2 uker før du kan gå på jobb og at det er umulig å strekke seg helt ut ganske lenge.
Dersom du til vanlig får greie arr vil ikke et slikt snitt være noe problem. Mitt ligger akkurat der strikken på truse kommer og det er umulig å se om man ikke ser meget godt etter. Er bare en tynn, hvit linje.
Har lagt på meg etter operasjonen.
Har ikke skjedd noe med arret. Ikke blitt ny hengemage. Den overstrukne, ødelagte huden er jo borte. Bare frisk, elastisk hud på magen nå. I følge kirurgen ville denne huden følge med enten vektopp- eller nedgang.
Er bare halvannet år siden, så hvordan det blir med alderen vet jeg ikke. Blir vel som andre arr, mindre synlig frem til man mister hudelastisitet.
De meste alvorlige komplikasjonene er knyttet til selve operasjonen og den første tiden etter på. Tåler du vanlig narkose og ikke har spes lett for å få infeksjoner, burde det ikke være noen fare. Senkomplikasjoner har jeg aldri hørt om, annet enn at man kan miste litt av følsomheten i magehuden. For noen dreier det seg om et ganske stort område som aldri får igjen følelsen, for andre, som meg, er det kun en stripe fra den nye navlen og ned til arret som har litt nedsatt følsomhet.
Er kjempesupermasse fornøyd og har ikke angret et sekund selv om jeg måtte betale det selv. Orket ikke vente på det offentliges kvern og på de private klinikkene er de ikke fullt så strenge på BMI- grensen. De ser mer på hvordan man er bygget og hvordan man totalt sett vil se ut etterpå.
Ut i fra min (og 4 venninners) erfaring, er ikke dette noe å grue seg for. Det er bare sååååå deilig etterpå!
Bare spør om det er mer du lurer på.
|