Sv: Operasjon - div spørsmål.
Opprinnelig lagt inn av jeef-micro, her.
Det er alltid fare for komplikasjoner når man opereres, men på sykehuset gjør man det man kan for å hindre/redusere faren for de.
De "vanligste" komplikasjonene sånn umiddelbart etter operasjonen er jo reaksjoner på narkosen (kvelme), infeksjoner i såret, somsykepleierne følgernøye med, og blodpropp, som du vil få en sprøyte 2 ganger pr dag i starten.Denne sprøyta settes i mageskinnet i de fleste tilfeller.. gies bare i underhuden.
når det gjelder smerter etter operasjonen så vil du få smertestillende. I tilegg blir du oppfordret til å komme deg opp av senga så snart det lar seg gjøre, og dette er ikke bare for å få deg i form, men også for å hindre blodpropp...
Bukplastikk gjøres som dagkirurgi, så opp av senga må du etter noen timer. Ingen behagelig opplevelse å stolpre seg ut til bilen, men ikke noe problem.
Jeg fikk blodfortynnende sprøyte en gang rett før operasjonen, ikke noe mer.
Infeksjon må du nok passe på selv, bortsett fra at de jo sjekker når drenene tas etter 2-3 dager og såret sjekkes etter en uke. Jeg fikk en liste med telefonnr jeg kunne ringe når som helst de første dagene/ukene dersom det skulle være noe.
Det er viktig å ta smertestillende jevnlig, så man klarer å holde seg i så mye bevegelse som mulig. Ved å ta smertestillende jevnlig, hver 4-6. time slipper man også smertetopper, og vil på sikt trenge mindre smertestillende.
Brukt en del den første uken, trappet så ned litt etter litt. Man får ofte Pinex/Paralgin forte. Man skal være forsiktig med å bruke dem over tid, da mange blir veldig harde i magen av kodein (virkestoffet i disse pillene).
|