Vis enkelt innlegg
Gammel 17-02-08, 13:32   #13
Nille
Administrator

Nille sin avatar

Medlem siden: Feb 2004
Alder: 68
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Dialife og toll

Ja, momsen vi betaler er 25% (eller hva satsen er for varen). Så har du kjøpt for 2000 kr betaler du i tillegg f.eks. 500 i moms uansett om det er toll på varen eller ikke. Det er noen unntak, bl.a. bøker, - som det er hverken toll eller moms på. Sminke/kremer er det kun moms og ikke toll. Noen varer er det spesielle satser om varen kommer fra EØS land. det står i såfall spesisifert i tariffen.

Tollsats varierer fra 7,60 til 22.58 pr kilo på sjokoladevarer (alt etter type sjokolade og innhold i den) (Tolltariffen kap. 18.05 og 18.06)

Tollsats for bakervarer (f.eks. tortillas) varierer mellom 10,26 og 29,35 pr kilo. Alt etter innhold. (Tolltariffen kap. 19.06)

Rener med at Tollvesenet kjenner igjen pakkene til Dialife nå etter som så mange har bestilt derfra. Noen slipper kanskje igjennom, men jeg tror ikke en kan regne med at det går så greitt som det gjorde før da de var forholsvis ukjente.

Reglene sier;

Sitat:

De fleste varer kan sendes som gave så lenge de ikke trenger spesielle tillatelser. Eksempel på varer som ikke kan innføres som gaver er matvarer, alkoholholdige drikkevarer og tobakkvarer.
Tollvesenet krever merverdiavgift for gaven hvis den:

• har en verdi på 1000 kroner eller høyere.
  • sendes fra en person bosatt i Norge, som oppholder seg midlertidig i utlandet.
  • er kjøpt av en privatperson i utlandet, men sendes fra for eksempel forretningen der varen er kjøpt
  • er gitt til bruk i næringsvirksomhet, for eksempel for gratisutdeling til bedriftens kunder.
  • er betalt helt eller delvis. Eksempel på dette kan være vervepremier du mottar fra firma i utlandet.
Merverdiavgift beregnes ut fra varens verdi inkludert fraktkostnad og eventuell forsikring av forsendelsen.

Det er vanskeligere med innførsel av kost tilskudd også. De fleste småpakker blir gjennomlyst, og er det noe som i det hele tatt ligner på iller blir de tatt til side og åpnet. Dette er på grunn av økningen i innførsel av dop og falske legemidler. Da følger dessverre vanlige kosttilskudd med i dragsuget. For kosttilskudd er det spesielle regler from om varen er produsert i/utenfor EØS og om den komme fra innen/utenor EØS.

Det er ikke mulig for vanlige folk å holde seg oppdatert her. Det er derfor det er egen utdannelse for slike ting. Jeg tok denne utdannelsen for mange år siden og "kan" tolltariff (den er bygget opp slik den var for 30 år siden), men jeg klarer ikke følge med på alle den nye reglene med EU/EØS etc. siden jeg ikke har jobbet som speditør på nærmere 30 år !

Jeg bruker denne siden mye:
http://www.toll.no/templates_TAD/Tol...epslanguage=NO

Sist redigert av Nille : 17-02-08 kl 13:52.
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat