Vis enkelt innlegg
Gammel 22-02-08, 20:02   #1
Karin
Seniormedlem

Karin sin avatar

Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Bergen
Alder: 69
Karin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressurs

Chocolate-chip cookies

Hvis du liker Maryland cookies og lignende, kan du prøve disse! De ble veldig vellykket.

Jeg hadde en oppskrift fra en amerikansk lavkarbo-kokebok, men den hadde veldig mye whey protein (myseprotein), og det syns jeg ikke ble så godt. Etter en del eksperimentering og endring, laget jeg disse i går, og til og med min mann som avskyr lavkarbo-bakst, nikket overrasket og spiste litt mer enn han hadde tenkt.

Jeg startet med å kjøre følgende i food processor i laaang tid:

50 g mandler
25 g whey protein (mitt var med vaniljesmak, kan tilsette noen dråper ekstrakt eller essens hvis du har nøytralt)
25 g kokosmasse
1 ts johannesbrødkjernemel
1/2 ts bakepulver
15 g havrekli

Dette ble helt finmalt som mel.

Rørte deretter hvitt

110 g smør (normalsaltet, hvis du bruker usaltet kan du tilsette litt salt)
1 dl splenda (min dl hadde littegranne haug på. . .)

Blandet inn 1 stort egg

Tilsatte "melblandingen" og rørte inn litt etter litt.

Til slutt rørte jeg inn

50 g hakkede valnøtter
175 g 70% sjokolade (Freias kokesjokolade i biter, brukte jeg)

Sett på bakepapir med teskje, flat dem ut litt - de flyter bare ganske litt utover. Stek ved 190 grader i 10 min. Avkjøl GODT på rist. (Sånn at de blir ordentlig sprø)

Jeg fikk 30 kaker av denne porsjonen, og ifølge mine beregninger har hver kake da i underkant av 3 g karber. Men nesten 2/3 av dette er fra 70%-sjokoladen, så om du bruker sukkerfri, vil dette tallet endre seg veldig.

Neste gang jeg lager dem, skal jeg prøve å unngå proteinpulver totalt! Skal komme tilbake med rapport. Men disse her ble i alle fall VELDIG bra. Håper noen vil prøve seg på dem og fortelle hva de synes!

Karin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins/ketolyse Svar med sitat