Vis enkelt innlegg
Gammel 25-02-08, 16:38   #11
Fnutte
Medlem
 
Fnutte sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Akershus
Alder: 49
Innlegg: 411
Fnutte er virkelig snillFnutte er virkelig snillFnutte er virkelig snillFnutte er virkelig snill

Sv: Barn og lavkarbokosthold ...

I barnehagen der jeg jobber har vi et kostholdsprosjekt der barna får alle måltider i barnehagen. De får også servert frukt og grønnsaker til måltidene. Syltetøy og annet søtt pålegg brukes svært sjelden. Det meste vi baker er nå med grovt mel. Enda litt mer lavkarbo hadde vært fint synes jeg men får nok ikke så mye forståelse for det enda

En av grunnene til at vi startet dette var at vi ville bort fra en del foreldres matpakkevaner. Som f.eks to tørre brødskiver med syltetøy.
Mens andre foreldre stappet oppi litt kjeks e.l. med grunnen... jammen han er jo så småspist. Samtidig så vi raskt at måltidene ble koseligere og barna spiste mere variert. Vi har ingen på min avdeling som ikke liker maten vi serverer

Jeg skjønner frustrasjonen ved barn som ikke spiser. Har ei jente selv som i en periode ikke likte annet en brød med smør. Frukt likte hun ikke. Barnehagen var her redningen for oss. Hun ble vant til å spise masse forskjellig frukt. Barn er gode forbilder for hverandre når rammene er gode.

Smeltet ost var f.eks der værste hun visste helt til hun fikk lage sin egen lille pizza i barnehagen

__________________




til alle fra Fnutte
Fnutte er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat