Sv: Internett og virkelighet?
Noen av mine aller beste venner har jeg møtt på nettet. Og de er både nett-venner og også venner i RL. På grunn av geografi møtes vi oftest på nettet, men vi har møttes flere ganger i RL også.
Jeg tror kanskje jeg ikke hadde fått et så nært vennskap til disse menneskene hvis jeg kun skulle møtt dem 'live' - for det tar kortere tid å bli ordentlig kjent på nettet syns jeg.
Jeg er den samme i RL som her, men det er en forskjell; i RL - når jeg snakker - så har jeg ikke 'tilbaketast' og 'delete' som jeg kan bruke for å gjøre uttalelsene og formuleringene mer presise og riktige. I RL pleier jeg heller ikke f.eks. å sette på en maskin med klær før jeg svarer på et spørsmål - fordi jeg trenger å tenke meg om og tygge på hvordan jeg skal formulere meg. Men sånn er det jo på nettet. For meg i hvert fall.
Men nå skal det sies at det hender at jeg i RL også - sammen med mine nærmeste venner - kan utbryte 'nei, slett det der - det ble helt feil, jeg begynner på nytt' - og de som da kjenner meg godt, de skjønner hva som skjer, de vet at jeg er oppriktig engasjert og omtenksom i min kommunikasjon med dem. Tror jeg. Håper jeg.
Jeg banner ikke i RL - og heller ikke på nett.
Jeg prøver å bære over med folk og la dem få være seg selv i RL - og prøver det samme på nett.
Jeg kan se mine venner i øynene og si jeg er glad i dem i RL - og jeg kan fortelle dem det på nett.
Jeg er den samme.