Sv: Hvilken diett ved aktiv trening?
Jeg endret til lavkarbo sist høst og trener mye og ble sliten. Man må ha nok glukogenlagre for å kunne ta i skikkelig over lang tid og måten å få i seg dette er å
spise lavkarbo og få i deg karbo gjennom det, feks 50-100g ila dagen.
Når du har trent ganske hardt, så innta feks druesukker og protein sammen i en drikk (sånne karbo/proteinshake kan brukes). Du restitueres bedre da proteinet vil taes opp enda bedre til muskeloppbygning. Mengde karbo fra 0-100g. Du vil få blodsukker, men etter trening er musklene som en svamp som tar opp dette superraskt uten å slå av fettforbrenningen. Jeg er følsom ellers for karbo, men etter trening tåler jeg endel mer.
Kanskje din maksimale mengde glukogen du kan klare å lagre i kroppen (muskler og lever) er 400g. det skal mye til for at du klarer å tømme disse lagrene. Da må du holde på skikkelig hardt i 1,5 til 2 timer. Du som er lavkarber har en god fettforbrenning og dette står for det meste også under trening. Det er bare når du tar skikkelig i på utholdenhetstrening at du må ty til glukogen. Jeg ville tro at du maks bruker mellom 50-200g av glukogenlagrene dine og at du gjennom kosttipsene over klarer å fylle dem opp igjen uten overdreven karbomat.
Altså har du tatt det rolig en dag, så spis vanlig, har du tatt skikkelig i, så lag deg en slik drikk og innta umiddelbart etter trening.
Dette virket på meg med en gang. Nå funker trening meget godt.
|