Sv: Hvilken diett ved aktiv trening?
Helt OK :-) du roter ikke. Jeg må forklare forskjellene her.
Etter trening er kroppen i en veldig spesiell modus. Den higer etter energi og den trenger byggesteiner. Blodsukker og proteiner går rett inn i cellene. Spiser man rett mengde da så har kroppen likevel kontroll med blodsukkeret. Fettforbrenninga slåes ikke av heller.
Druesukker er rent blodsukker. Glukose altså. Det blir tatt rett opp i blodet og det er faktisk poenget etter hard trening slik jeg skriver. Stivelse er bare mange slike molekyler hengt etterhverandre som vi lett kutter over i magen og får rent blodsukker....
Ja, det høyner insulin og blodsukker og spiser man det når man ikke trenger energien vil det bli fettlagring.
det er ikke så mange sukkerarter vi bruker til næring. Det er etter hva jeg vet glukose, fruktose og galactose.
Galactose finnes i Lactose som bare er en kombinasjon av glukose og galactose og må spaltes i magen av et enzym. Galactose er faktisk et essensielt sukker vi trenger noe av.
Fruktose fra frukt etc lager en snarvei i metabolismen av glukose og får den glukosen som finnes til å hope seg opp til fruktosen er borte. Derfor kan nok noen oppleve blodsukkertrøbbel ved å spise frukt siden du finner både fruktose og glukose der.
Glukose er som jeg sa rent blodsukker og er det eneste sukker som kan benyttes direkte i kroppens celler. Derfor har jeg valgt meg glukose som sukker etter trening.
Ellers spiser jeg ikke slike raske greier, da blir det bare slik du sier.
Høye verdier av blodsukker og insulin og leptin (?) har mange rare virkninger på kroppen. Jeg har også lest om det du sier om serotonin, men da ifm sukker og ADHD-barn. Overaktive nerveceller og adrenalin var ingen god kombinasjon.
Så viktig å forstå meg rett. Etter utmattende trening som bruker opp glukogenlagre er det fordelaktig å fylle dem opp. På kort sikt i et lite vindu etter trening med høy-GI, og på lang sikt med begrensede mengder naturlig gjennom kosten med lav-GI. Les grønnsaker ellers blir det bare for store blodsukkervariasjoner.
|