Sv: Insulinfølsomhet fundamentalt?
Takker for et velfylt svar!
Det er nok som du sier, at det er et spekter av næringsstoffer, med (kort sagt) cola i den ene enden og et saftig kyllinglår i den andre. Jeg forstår det slik at stoffene i cola er mindre komplekse og derfor brytes ned kjapt, mens sistnevnte brytes ned tregere og derfor gir en gjevnere kurve? Man kan jo nesten si at hurtige karbohydrater er for folk i farta, og at cola derfor passer som drivstoff når man jobber hardt og trenger noe kjapt.
Ikke rart folk vokser seg ut av stolene sine 
Men det sies at å følge GI-boka, gir store helsefordeler. Folk har forskjellig forbrenning, men de fleste burde føle seg temmelig tiltaksløs etter inntak av loff og cola?
Jeg er ikke topptrent, men er i relativt grei form. Derimot har jeg en rekke allergier og astma (ingen matallergier, dog). Det er jo alltids mulig at allergien bidrar til at jeg merker endinger fortere. Det var en periode jeg røkte litt, men det fant jeg fort ut var noe dritt. Snusing er mye verre. Nikotinen er reine drepen - i form av rastløshet, hjertedunk og andre ting. Alle blir jo påvirket på samme måte, men mulig effektene 'tolkes' forskjellig fra person til person.
Takker for innspillene hittil!
|