Sv: Insulinfølsomhet fundamentalt?
Nille og flere skrev interessante ting for noen dager siden om hva som skjer når man legger om kosten til sunnere mat, og mindre karbo. Nille tror jeg brukte ordet plakk i tarmene og det er noe jeg tror på. Jeg har blitt (og flere her) mye mer følsomme for en type mat. Ikke allergi eller intoleranse, men rask reaksjon fra kroppen. Jeg får utslett eller kviser ila dager om jeg spiser for mye sukker/karbo, jeg blir sur i magen ila 1 time om jeg spiser frukt jeg ikke tåler så bra (feks pære, banan, appelsin), mens sjokolade (70% kakao minst), druer, plomme, surt eple går bra om jeg spiser 1 og sammen med mat. Korn er blitt helt umulig, selv om det er meget fiberrikt.
Egentlig synes jeg det er synd at endel god karbomat ikke funker. Det blir litt mer trøbbel i sosiale sammenhenger og jeg liker brød og frukt veldig godt. Men, om jeg må velge mellom den psykiske og fysiske energien jeg har fått så er jeg ikke i tvil om hva jeg velger.
Selv trener jeg som en aktiv mosjonist ( stort sett hver dag) og aldri har jeg restituert meg bedre enn nå.
Men det viktigste er velværen, energien, tiltakslysten, humøret.
Jeg ville ikke bli overrasket over at allergiene endres for deg over tid.
|