Vis enkelt innlegg
Gammel 08-03-08, 18:47   #13
Nille
Administrator

Nille sin avatar

Medlem siden: Feb 2004
Alder: 68
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Spm til legen, om diffuse smerter

Opprinnelig lagt inn av Petronella, her.

Et familiemedlem av meg sa at kalium er farlig om man har både for lite og for mye. Det skal være akkurat midt i mellom hele tiden. Hun reagerte på at jeg tok disse tabelettene når det ikke var i samråd med min fastlege. Kan jo være fordi det ikke er så veldig mye kalium i dem..?? Jeg har ikke noe greie på dette, men sliter endel med sure oppstøt. (Har regna med at det var pga alt vannet, og det kan det jo være)..iallefall, veldig bra du stilte spm om det, er spent på svar

Det er riktig at de KAN være farlig med for mye/for lite kalium, men da er det snakk om overdoser eller spesielle årsaker til underskudd. Kaliumnivået i kroppen endrer seg hele tiden etter hva en spiser/drikker og er ikke 100% konstant.

Når det gjelder kaliumtilskudd er det normalt ikke anbefalt for andre enn de som går på vanndrivende piller ......

eller går på en vanndrivende diett - som en ketogen diett er.

Spiser man etter ketolysekuren eller Atkins vil man oppleve at man tisser mer, og vitaminer/minreraler skylles ut fortere enn kroppen klarer å nyttegjøre seg alt. Går man på en keetogen diett står man altså i fare for kalium underskudd.

Om man føler seg utrygg kan man godt få tatt en blodprøve etter noen måneder, og se hvordan kaliumnivået ligger an.

Men som sagt - alle "forståsegpåere" der ute som uttaler seg har neppe særlig innsikt i hva en ketogen diett innebærer.....