Tråd: Aubergine
Vis enkelt innlegg
Gammel 14-03-08, 00:38   #9
Huldr
Gudinne

Huldr sin avatar

Medlem siden: Apr 2004
Hvor: Oslo
Alder: 53
Huldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastisk

Sv: Aubergine

Opprinnelig lagt inn av Blåbær

Jeg ville sjekket andre steder enn wikipedia hvis jeg var deg. Ikke vondt mot nettstedet, det er for det meste veldig bra, men det er ikke alt som står der som er like korrekt.

Det samme tenkte jeg

Googlet etter noe info om det tidligere i dag, av alle ting kom jeg inn på en side for fugleeiere, hvor det sto om ting som kunne være farlige for fugler. Der sto aubergine nevnt med "lett forhøyet solaninnivå". Det er sikkert ikke bra for fugler, men for oss er det nok ikke farlig. Det er ikke mye av det.

Vi sikkert alle en gang fått i oss litt av det grønne på poteter, det er også solanin. Nå er det ikke så bra å få i seg det grønne på poteten da, og det er nok mye mer solanin i det. Men for noen sensitive, revmatikere etc kan det forekomme reaksjoner på alle planter i denne familien, også potet, tomat (og paprika? Husker ikke helt)

Grunnen til at vi ikke spiser aubergine rått er nok heller at det ikke smaker særlig godt.

Når det gjelder det med Mad Apple syntes jeg det hørtes rart ut, det ringte en bjelle i hodet mitt om piggeple (en slags frukt som er blitt brukt narkotisk), så jeg sjekket litt mer nå, og fant ut at disse to er i samme slekt, nattskyggefamilien (eller søtvier). Og på grunn av slektskapet til det narkotiske piggeplet (datura) og urten belladonna eller deadly nightshadow, så har det "dårlige ryktet" spredd seg til auberginen. Du kan lese om det her : Eggplant - A Mad Apple with a Dark Liaison. Masse info om aubergin der

Sist redigert av Huldr : 14-03-08 kl 00:52.
Huldr er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Intuitivt Svar med sitat