Tråd: Esekiel-brØd
Vis enkelt innlegg
Gammel 04-04-04, 23:11   #19
MHM
Ikke flink, men god...;-)

MHM sin avatar

Medlem siden: Feb 2004
Hvor: Hedmark
Alder: 50
MHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastisk

Ingers rugbrød er et ganske alminnelig grovt, hjemmebakt brød, som er basert på sammalt mel, og har noe kli og frø tilsatt. Men det er hverken protein- eller fettberiket, og vil således være veldig karbohydratdominert. Karbohydratene i dette brødet har heller ikke lav GI, da kroppen ikke opplever at sammalt mel er så mye vanskeligere å fordøye enn fint mel, slik at blodsukkerstigningen blir rask også med sammalt mel. Jeg vil ikke si at dette er et greit brød å bruke om man er sensitiv for karbohydrater. Dersom man passer på karbohydratene, blodsukkeret og insulinmengden (som jo alle Atkinser og Lindbergere gjør), så bør man se etter det brødet med minst karbohydrater. Og det er dr. Lindberg sitt (se mitt innlegg lenger opp, med enkel tabell over brødtyper).

Når det gjelder knekkebrød, så er Fiberrik og GG Helseklibrød de mest karbohydratfattige på markedet (ca. 3 gram karbosser per skive i den gule Fiberrik). For de som synes dette smaker sponplater (eller andre lite flatterende saker), så er Wasa Fiber Pluss et godt alternativ, med 4,5 gram karbohydrater per skive. Dessuten er dette knekkebrødet tilsatt plantefiberet inulin som senker GI. Hvis det hadde vært lov, så ville de nok ha merket dette knekkebrødet med "Egnet for diabetikere".