Vis enkelt innlegg
Gammel 05-04-04, 21:35   #2
MHM
Ikke flink, men god...;-)

MHM sin avatar

Medlem siden: Feb 2004
Hvor: Hedmark
Alder: 50
MHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastisk

All mat påvirker hormonene i kroppen, inkludert kjønnshormonene som regulerer menstruasjon. Derfor kan kostholdet være skyld i at mensen er forsinket. Men lav-karbo kosthold forårsaker IKKE hormonforstyrrelser, men "hormonforskyvninger". Du retter opp hormonubalanser i kroppen (med forbehold om at du spiser nok fett samtidig). I perioder kan denne forandringen i hormoner oppleves som merkelig, men man må stole på at de rette ting skjer i kroppen. Jeg vil likevel ikke se bort fra at det er psykiske faktorere som spiller mest inn når det gjelder forsinket mens...

Når det gjelder risiko for brystkreft, foreligger det flere studier som viser at lav-karbo kosthold er positivt for forebygging. Man mener at årsaken til dette ligger i at lavere mengde karbohydrater i kosten gir lavere insulin, som igjen gir mindre celledeling (proliferasjon). Motsatt altså: Mye sukker og stivelse i kosten gir høyere insulinmengder, som igjen øker hastighet på celledeling i kroppen, og risiko for kreft øker.