Sv: Ikke kjøp kysttorsk!
Ja, jeg så den tråden og tenkte å skrive der, men jeg har egentlig ikke så mye overskudd til dette om dagen, så droppet det foreløpig. Men det er veldig bra at folk stiller spørsmål ved forbruksmønsteret sitt og tar etiske valg.
Torsken har vært på rødlista før også, ja. Jeg googlet litt, og den sto der for to år siden også. Nesten utrolig hvordan politikerne kan få seg til å ikke løfte en finger for miljøet, de bare fortsetter som før på alle områder. Det er hårreisende.
Jeg var i miljøbevegelsen da jeg var ungdom, og husker at vi advarte mot overfiske den gangen. Mye av det som er i ferd med å skje nå ble det advart mot den gangen for over 15 år siden uten at noe ble gjort ...
Isflak på størrelse med Oslo som brekker av fra iskappen i Arktis er jo en annen tankevekker om dagen ...
Jeg vil ikke mane til katastrofetenkning, jeg tror ikke det er noen fruktbar tankegang, men jeg tror det er på tide at vi alle tar et ansvar for å bevisstgjøre oss. Det er opp til hver enkelt, og jo flere som blir bevisste, jo bedre er sjansene våre 
|