Opprinnelig lagt inn av Maz
Sjololade (eller rettere sagt kakao) inneholder vel stoffer som er bra for seratonin nivået i hjernen om jeg husker rett. Det er jo mulig å spise sjokolade uten å spise masse sukker.
Fikk i meg en god del 86% sjokolade i svangerskapet jeg men ikke mye tilsiktet sukker.
Denne her fant jeg om kakao:-)
Antioksidantene i kakaoen heter polyfenoler. De hjelper kroppen med å ta knekken på frie radikalere som ødelegger celler og lager kreft. Dermed kan kakaoen beskytte både mot sykdommer og ekle effekter av aldring.
- En kopp kakao eller to i ny og ne kan være en deilig, varm og sunn måte å skaffe seg flere antioksidanter, sier Dr Chang Yong Lee fra Cornell University.
Vi i forskning.no har i tillegg anekdotiske (men svært uvitenskapelige) beviser for at drikken hjelper mot kjærlighetssorg, vinterdepresjon, eksamensnerver, fylleangst og PMS. Men bruk for all del hjernen. Kakao inneholder energi, kalorier altså, og følgelig blir man feit av for mye.
Det var bare et utdrag av en artikkel og jeg er enig med deg og mange andre: Kakao er sunt,men sukkeret er farlig.
Det store spørsmålet er hvor sunne sukkererstatningene er????????????
|